Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Az ébren töltött idő minősége befolyásolja, milyen gyorsan szenderülünk álomba

Posted by Suggestor - 2013. június 18. kedd

“Ez a kutatás azt igazolja, hogy a szubjektív álmosságérzetet befolyásolja az elalvás előtti idő minősége: vonakodva vagy ébren vagy azért, mert olyan izgalmas, amit csinálsz?” – magyarázza Dr. Masashi Yanagisawa, a molekuláris genetika professzora, a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban megjelent tanulmány fő szerzője.

A kutatás egyedülálló abban az értelemben is, hogy kimutatja, az alvásszükségletet el kell választani az ébrenléttől – nemcsak viselkedés szempontjából, biokémiailag is. A két folyamatot külön kell vizsgálni.

Több figyelmet kell fordítani az alvás előtti órákra, mert az ébrenlétben töltött idő minősége mély hatást gyakorol az elalvásra.

A kutatást három csoport egérrel végezték: a kontroll csoport akkor aludt és volt ébren, amikor akart, a másik két csoportnál – miközben ugyanúgy bántak velük -, 6 órával késleltették a kutatók az elalvást – de a két csoportnál eltérő eszközökkel.

Az egyik csoportnak átrendezték a ketrecét. Mivel az egerek rendkívül kíváncsiak, minden egyes átrendezést legalább egy órás intenzív felderítés követett az egerek részéről. (Ez a magatartás nagyjából megfelel a kamaszok alvásidő-elhalasztásának – koncert vagy videójátékozás céljából.)

A másik csoportot úgy tartották ébren, hogy lehetőség szerint nagyon finoman, de megzavarták őket: amikor elaludtak volna az egerek, a kutatók meglengették a kezüket a ketrec előtt, vagy megfogták azt. (Ez a csoport leginkább a koncertről hazatérő gyermeküket váró szülőkre emlékeztet, akik az álmossággal küzdve, de  ébren maradnak.)

Mindkét csoportnak ugyanolyan mértékű alváshiánya volt, de az éberségükben nagy volt a különbség. A ketrec-átrendezős csoportnak tovább tartott elaludni, mint a szelíd erőszakkal ébren tartott csoportnak.

“Az alvásszükségletük ugyanolyan nagy volt, de a ketrec-átrendezősök nem érezték álmosnak magukat. Az ő elalvásuk nagyjából ugyanannyi időbe telt, mint a jól kipihent, szabadon alvó kontroll csoportnak.”

A kutatók azonosítottak két fehérjét, amelyek az alvás különböző aspektusainak feleltek meg: az egyik az alvásszükséglet fehérjéje, amit a jólismert agyhullámok kísérnek, a másik azzal kapcsolatos, mennyi időbe telik elaludni.

Evolúciós perspektívából nézve, a környezeti stimulációhoz idomuló ébrenléti mechanizmus lényeges dolog: mindig szigorúan szabályos keretek között elaludni veszélyes dolog.

“Az állatok – és az ember is -, képes kell, hogy legyen legalább ideiglenesen ébren maradni – például természeti katasztrófa idején.”

Forrás: http://www.utsouthwestern.edu/newsroom/news-releases/year-2013/june/sleep-yanagisawa.html

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.