Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Beszélj, ne mutogass – helyes-e a felnőttek figyelmeztetése?

Posted by Suggestor - 2013. július 29. hétfő

A San Francisco Állami Egyetem pszichológus professzora, Patricia Miller arra hívja fel a figyelmet, hogy a gesztikuláló kisgyerekek túlszárnyalják idősebb társaikat a probléma-megoldó feladatok teljesítésében.

A feladat meglehetősen egyszerű volt: előbb szín, majd forma szerint kellett szétválogatni kártyákat, de ez a feladat egy öt éven aluli gyereknek nem könnyű: mentálisan átváltani a színről a formára.

Két és fél évestől öt éves korúig a gyerekek közül azok teljesítettek jobban – hibátlanabbul -, akik gyakran gesztikuláltak, akár a feladat megoldása, akár a magyarázat megadása – miért választották éppen azt a megoldást – közben. Ugyanez az eredmény mutatkozott egy másik feladatsornál, a méret és térbeli elhelyezkedés szerinti szétválogatásnál. Azok a gyerekek, akik többet gesztikuláltak, jobban végezték el a feladatot.

Például: mutatták a kártyán szereplő tárgy irányát, vagy illusztrálták kezükkel a képet: mutatták a nyuszi füleit a kezükkel.

„Meglepő volt a gesztikulálás ereje. Mellesleg, kutatási eredményeink egybevágnak más kutatásokéival, amelyek mind arra mutatnak, hogy az elme és a test nagyon szorosan együttműködik a kognitív fejlődés korai szakaszában” – jelentette ki Miller.

„Arra is emlékeztetnek ezek az eredmények, hogy milyen erősek az egyéni differenciák a gyerekek között. Némelyik 3 éves úgy teljesít, mint egy tipikus 4 éves. Valószínűleg, a természetes adottság és a tapasztalat együttese mutatkozik meg ebben – a természet és a nevelés, a környezet.”

A folyamat magába foglalja az információ tárolását, ami visszatartja az agyat a túl gyors választástól, eléggé rugalmasan tartja az új vagy eltérő információ kezeléséhez, amikor végzi a feladatot a gyerek.

Vannak olyan kutatások, amelyek azt mutatják, hogy a gesztikulálás az idősebb gyerekeknek segít a matematikai fogalmak elsajátításában is.

„Igazából, a gesztikulálás minden életkorban segít a nehéz kognitív feladatok megoldásában. Még a felnőttek is gyakran gesztikulálnak, amikor például az adóívet töltik ki. Ha az agyunk túl van telítve, a kezünket vesszük igénybe a kognitív terhelést könnyítendő” – magyarázza Miller professzor.

„A gyerekeknek nem szabad megtiltani, hogy gesztikuláljanak tanulás közben. A felnőttek olykor – helyesen – arra nevelik a gyerekeket, hogy ‘szavakkal fejezzék ki magukat’, és a gyerekek azt gondolhatják, hogy ez minden szituációra érvényes.”

Most már azt kellene kideríteni, hogy a sok gesztikulálás maga segít a gyerekeknek jobban teljesíteni, vagy azoknak a gyerekeknek, akik sokat szoktak gesztikulálni, fejlettebb a gondolkodásuk, mint a társaiknak. Miller professzor további kutatással reméli ezt megtudni.

A tanulmány a Developmental Psychology folyóiratban jelenik meg.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-07/sfsu-gta072613.php

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s