Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Az agy öregedését némileg vissza lehet fordítani

Posted by Suggestor - 2013. szeptember 7. szombat

Egy videojátékkal vissza lehet fordítani az öregedés negatív hatásait – vagy legalábbis néhányat közülük. Egy, specifikusan a kognitív teljesítmény javítására megtervezett, 3-D videojátékkal mérhetővé válik az agy-fittness tréning hatása. Mindmáig azért bírálták a tudósok az efféle tréningeket, hogy nem vált ki hosszan tartó és jelentős változást a játékban résztvevőkben.

Ebben a játékban, amelyet a University of California (San Francisco) kutatói fejlesztettek ki, a résztvevőnek egy autót kell vezetnie kanyargós úton, miközben útjelző táblák tömege tűnik fel az úton. A játékosnak előre megmondják, hogy melyik az a jelzés, amelyiknél meg kell nyomnia egy gombot, amikor megjelenik. A gyors váltás, ami szükséges az autóvezetésről a jelzőtábla-felismerésre való átkapcsoláshoz (ezt hívják multitasking-nak, vagyis több feladat egyidejű végzésének), interferenciát okoz, megzavarja az agyban a kommunikációt, csökkenti a teljesítményt.

A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy az interferencia drámaian megnövekszik a felnőtt életkor folyamán. Egy hónap alatt elosztva 12 órányi tréningezéssel azonban, a 60 – 85 éves kísérleti személyeknek olyan mértékűre javult a teljesítményük, hogy túlszárnyalták azokat a huszonéveseket, akik először játsszák a játékot.

A tréning azonban két másik fontos kognitív területen is javította a teljesítményüket: a munkamemória nagyobb lett, és a fenntartott figyelem is. A játékban résztvevők a tréning után fél évig tartották meg képességüket.

“Az eredmény azt példázza, milyen plasztikus az idősebb agy” – mondja Adam Gazzaley, neurológia, fiziológia és pszichiátria másodprofesszor. A professzor egy vállalkozást alapított azzal a céllal, hogy videojátékokat fejlesszen. Gazzaley azzal kezdte karrierjét, hogy vizsgálta, hogyan befolyásolja a kognitív teljesítményt a figyelemeltérítés. a NeuroRacer-ről, ahogy a játékot elnevezték, azt állítja, hogy többet tud, mint egy közönséges játék, legyen az bridzs, keresztrejtvény vagy bármilyen más videojáték, mert ez kondicionálja az agyat. Mint egy jó tanító, a NeuroRacer megakasztja az emberben azt a természetes tendenciát, hogy automatikusan csak száguldjon, amikor már kitanulta a mesterséget, többet ad.

“Normálisan úgy szokott lenni, ha már jó vagy valamiben, könnyebben megy. De ebben a játékban, amikor már jobb vagy, nehezebb kezd lenni.”

Több, mint egy évtizede kezdtek gyűlni a bizonyítékok, hogy a felnőtt agy képes tanulni. Például a londoni taxisofőrökről szóló tanulmány azt állapította meg, hogy az agyuk változáson ment át, mire megtanulták, hogyan navigáljanak a belváros híresen bonyolult utcáin. Emellett azonban, az agyműködés gyakran ki van téve folyamatos eróziónak, több területen is, néhány kivétellel – mint például a bölcsesség.

Gazzaley csoportja megtalálta a bizonyítékát egy agyi mechanizmusnak, ami magyarázhatja az idős kísérleti személyek javuló teljesítményét, és azt, miért tevődnek át ezek az eredmények más kognitív területekre is.

Elektro-enkefalográffal mutatta ki a változást a neurális hálózaton, ami a kognitív kontrollban, a célkövetésben szerepet játszik. Mérték az alacsony frekvenciájú (théta) hullámokat a prefrontális agykéregben, illetőleg ezek rendezettségét – koherenciáját – az elülső és a hátsó agyterületek között. Ahogy az idős ‘vezetők’ képessége a multitasking-ban javult, az agyuk neurális hálózata úgy kezdett hasonlítani a fiatal felnőttekére.

Mindkét mért érték – a frontális théta és a théta koherencia – a kognitív kontroll neurális markere lett, ugyanis olyan folyamatokban figyelhető meg, amiben az emberek követik a céljaikat.

“Ez a bizonyíték, hogy a tréning fejlesztette játékosaink  érdeklődését, képességét az aktív állapotra – hosszabb időn át.” A tréning előidézte változások a neurális hálózatban előre jelezték, milyen jól fog teljesíteni az illető a ‘fenntartott figyelem’ teszten.

Ha a kutatás eredményessége bebizonyosodik, széles körben használni fogják az eszközt, mert a figyelemhiányos betegségben, depresszióban vagy demenciában (elbutulás) szenvedőknél is hiányos a kognitív kontroll.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-09/uoc–tto082913.php

Reklámok

Egy hozzászólás to “Az agy öregedését némileg vissza lehet fordítani”

  1. UNIOHID said

    “…plasztikus az idősebb agy” és
    “Az öregedését némileg vissza lehet fordítani” – bizony,
    más módon is!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s