Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Ha több csokoládét eszel, alacsonyabb lesz a testzsír-arányod

Posted by Suggestor - 2013. november 8. péntek

Csaknem 1500 európai serdülő körében végzett vizsgálat azt mutatja, hogy a magasabb csokoládéfogyasztás csökkenti az össz-zsírszintet, vagyis a zsírlerakódásokat test-szerte és a test központi, hasi részén, függetlenül attól, hogy fizikailag aktívak vagyunk-e, és függetlenül a táplálkozásunktól.

A University of Granada orvosai és a sporttudományok, fizikai aktivitás tanszék kutatói megcáfolták azt a régi közvélekedést, hogy a csokievés hizlal. Éppen fordítva: a nagyobb mértékű csokoládéevés alacsonyabb testzsír-szinttel jár együtt, akár végzünk rendszeres testmozgást, akár nem, és bárhogyan is táplálkozunk.

A kutatók a közel 1500 serdülőt (12-17 évesek) egy európai életmódi kutatás keretében vizsgálták. A projektet az Európai Unió finanszírozta, ennek keretén belül elemezték a fiatalok étkezési szokásait és életmódját 9 európai országban, Spanyolországot is belevéve.

Az eredmény azt mutatta, hogy a testzsír arány, akár bőrredő méréssel, akár bioelektromos ellenállás-méréssel, akár derék-körfogat méréssel történt – alacsonyabb volt nagyobb csokoládéfogyasztás esetében. Nem befolyásolta az eredményt a résztvevő neme, kora, nemi érettsége, teljes energiabevitele, telített zsír-bevitele, gyümölcs- és zöldségfogyasztása, tea- és kávéfogyasztása – és fizikai aktivitása.

Ahogy a vezető szerző, Magdalena Cuenca-García magyarázza, bár a csokoládé nagy energiatartalmú élelmiszer, cukorban és telített zsírokban gazdag, nemrég megjelent tanulmányok – felnőtt-kutatásokról – arra engednek következtetni, hogy a csokoládéfogyasztás nem növeli, inkább csökkenti a szív- érrendszeri rendellenességeket.

Tény, hogy a csokoládé gazdag flavonoidokban, főként katekinekben, amelyeknek sok egészséges tulajdonságuk van: „fontos antioxidánsok, trombózis-ellenes tulajdonságuk, gyulladás-ellenes és magas vérnyomás-ellenes tulajdonságuk van, és segíthetnek kivédeni az ischémiás szívbetegséget.”

A közelmúltban, a Kalifornia Egyetem számolt be egy hasonló eredménnyel befejeződött kutatásról, ahol a csokoládéfogyasztás szintén alacsonyabb testtömeg-index-szel járt. Egy hosszú távú kutatás, nőknél, akik katekinben gazdag étrendet követtek, ugyancsak megerősítette ezt az eredményt.

A katekineknek az a tulajdonsága, hogy befolyásolják a kortizol termelést, és az inzulin érzékenységet, legalábbis részben, hozzájárul a hatáshoz.

A kalória nem minden – mondják a University of Granada kutatói. Tovább keresnek, elemzik a csokoládéfogyasztás hatását serdülőkorban, tekintetbe véve más tényezőket is, amelyek befolyásolhatják a zsírlerakódást. A kutatás, amely a legnagyobb és legjobban kontrollált vizsgálat  mindez idáig, első ízben állította középpontjába a serdülő populációt. Testméréseket végeztek nagy számban, megvalósították a fizikai aktivitás objektív mérését, részletes táplálkozási feljegyzést készítettek 2, nem egymást követő 24 órára.

A kutatók hangsúlyozzák, hogy a táplálék biológiai hatását nem lehet egyedül a kalóriára támaszkodva megítélni. De azért figyelmeztetnek: mértékletesen fogyasszuk a csokoládét, mert a jóból is megárt a sok.

„A legújabb epidemiológiai kutatások már az egyes táplálékok kalóriatartalmát és összetételét együtt vizsgálják, miközben a kockázati tényezőket nézik a krónikus betegségek kialakulására, közöttük az elhízást.”

Forrás: http://canal.ugr.es/health-science-and-technology/item/68840

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.