Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Amikor etanolról benzinre váltanak az autósok az ózonszint csökken, a nitrogénoxidé, szénmonoxidé nő

Posted by Suggestor - 2014. április 30. szerda

Brazília híres hatalmas cukornádültetvényeiről, és arról, hogy az ország cukornádból gyártott etanollal üzemelteti a járműveit.

Igen  ám, de 2010-ben, majd 2011-ben újra, felszökött a cukor ára, amivel az etanol is lépést tartott, ez a fogyasztókat üzemanyag-váltásra késztette. Újra kelendő lett a benzin – az üzemanyag-eladási adatok tanúsága szerint.
Ezt a kivételes lehetőséget használták fel a Northwestern University kutatói arra, hogy megnézzék, hogyan befolyásolta Sao Paulo levegőjének minőségét az üzemanyag-váltás.
14 000 fogyasztót kérdeztek meg, elemezték az üzemanyag-eladási adatokat, vizsgálták a levegőszennyezettségi mutatókat, a meteorológiai jelentéseket, a forgalmi adatokat a város 600 mérföldnyi útvonalán. Négy évig tartott a kutatás, amelynek végén megállapították, hogy benzinre váltva a levegő ózonszennyezettsége 20 százalékkal csökkent.
„Nem vártuk, de pontosan így történt” – mondta Alberto Salvo professzor.
Salvo professzor Sao Pauló-ban élt, amikor észrevette a jelenséget, és azt, hogy a város a lehető legtökéletesebb természetes laboratórium a vizsgálatokhoz:
„A kezdőlépés megtételére Sao Paulo nagyon alkalmas volt, mert az autósok könnyedén átállhattak egyik üzemanyagról a másikra, függetlenül a levegő minőségére vonatkozó megfontolásoktól, és igen sok jó minőségű adat állt a rendelkezésünkre.”
Sao Pauló-ban van a világon a legtöbb rugalmas üzemanyag-felhasználású jármű: az autók akár benzinnel, akár etanollal, akár a kettő keverékével is tudnak menni. A benzin árát a kormányzat szabályozza, míg az etanol a világpiaci cukorár függvénye.
A politikai döntéshozók számára hosszadalmas dolog adatokat szolgáltatni, hogyan befolyásolja a levegőminőséget az üzemanyag, mert az üzemanyag felhasználás hatékonysága függ a helyi légköri összetételtől, például a finom szállópor részecskék mennyiségétől.
„Az ózon és a nitrogénoxid, mind a kettő hozzájárul a városi szmog kialakulásához, úgyhogy az etanol nem ‘zöld üzemanyag‘ – ahogy nevezni szokták” – mondja Franz Geiger, kémiaprofesszor (Weinberg College of Arts and Sciences), a kutatótárs.
Most azt elemzik, hogy a többi levegő szennyező anyag koncentrációja – kiváltképpen a finom szállópor mennyisége – hogyan változott meg az etanolról benzinre váltás időszakában.
Geiger professzor figyelmeztet, hogy az eredményeik elsősorban a szubtropikus Sao Paulóra érvényesek, de megközelítésüket más városok is alkalmazhatják.
„Gondolkozhatunk azon, például, hogy Chicago-nak, egy megacity-nek ‘kukorica-ország’ közepén, hogyan alakul a levegőminősége. A kukoricából származó etanol a jövőre nézve még ígéretesebb versenytárs az energiapiacon.”
Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-04/nu-old042814.php

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.