Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Abba kell hagyni a harcot a koleszterin ellen – a transz-zsír az ellenség

Posted by Suggestor - 2014. június 24. kedd

A vaj a legkülönb zsiradék – ezt nem más mondja, mint Mercola, a világ legolvasottabb online természetgyógyászati magazinjának tulajdonosa és egy személyben – írója, orvos-természetgyógyász.

Nem a vaj, a zsír, a tojássárgája okozza a szívbetegséget, hanem a transz-zsírsav: egy, a természetben nem található, a telítetlen növényi olajok hidrogénezésével keletkező zsír. Amióta – körülbelül az ötvenes-hatvanas évek óta az amerikaiak vaj helyett margarint esznek, azóta meredeken emelkedik a szívbetegségek – és a szívhalálok – aránya.

Az orvosok a ‘rossz’ koleszterint és vele együtt a telített zsírokat: a vajat, a sertés zsírt, a marhafaggyút tették felelőssé a szívbetegségek hihetetlen elszaporodásáért. Az élelmiszeripar kiszolgálta az orvosok tévedését és a fogyasztók új igényét: a telített zsírok helyébe transz-zsírokat és – főként – finomított cukrot és finomított szénhidrátot rakott.

A szívbetegségek pedig nem szűntek meg emelkedni.

Mára oda jutottunk, hogy az Egyesült Államokban 30 000 különféle termékben vannak transz-zsírok, a Food and Drog Administration (FDA – élelmiszer-hatóság) számítása szerint.

Pedig a kutatások szerint az LDL koleszterinből kétféle van: az egyik az apró, sűrű cseppekből álló LDL, a másik a nagy, könnyű cseppekből álló LDL.

A nagy, könnyű cseppek egyáltalán nem nevezhetők rossznak. A kutatások megerősítették, hogy a nagy LDL részecskék nem ártalmasak – ezek a telített zsírokból (vaj, zsír, tojássá30 000 különféle termékben vannak transz-zsírok, a Food and Drog Administrationrgája) keletkeznek.

Az apró, sűrű LDL részecskék valóban hozzájárulnak a plakkok keletkezéséhez az artériák falán – ezek a transz-zsírokból jönnek létre.

De nem kizárólagosan a transz-zsírokból. A tudósok kimutatták, hogy a finomított cukrok és szénhidrátok fogyasztása (kenyér, üdítőital) ugyanúgy hozzájárul a kicsi, sűrű LDL-részecskék keletkezéséhez. A transz-zsírok, a  finomított cukor és a finomított szénhidrátok messze több kárt okoztak, mint  a telített zsírok.

A transz-zsírok, amik a többszörösen telítetlen olajok hidrogénezése (keményítése) folytán keletkeznek – Dr. Kummerow szerint, aki egész hosszú életében ezt kutatta -, megakadályozzák a prosztaciklin szintézisét, ami a vér folyását segíti elő. Ha az artériákban nem keletkezik prosztaciklin, vérrögök alakulnak ki, emiatt hirtelen halál léphet fel.

De az oxidált koleszterin is nagyon káros: akkor keletkezik, amikor a többszörösen telítetlen olajokat (szója-, kukorica-, napraforgó olaj) hevítik: olajban sült ételeket készítenek. Az oxidált koleszterin thromboxan kialakulását idézi elő – vérrögök jönnek létre. Ezek a hevített olajok megkeményítik az artériákat, közre játszanak az artériák elmeszesedésében.

“A koleszterinnek semmi köze a szívbetegséghez, kivéve ha oxidálódik” – mondja Dr. Kummerow. “A magas hőmérséklet, amit az olajban sütéskor használnak, a természetüknél fogva instabil többszörösen telítetlen olajokat oxidálja. Ezek az oxidált zsírsavak lesznek az LDL koleszterin romboló hatásáért felelősek. De a szója- és a kukoricaolaj hevítés nélkül is ártalmas: oxidálódik magán a szervezetünkön belül.”

A vajat évezredeken át nagyra becsülték a szervezetre gyakorolt jótékony hatásáért – meg a szakácsművészetben betöltött szerepéért.

A svéd Lund University érdekes kísérletet végzett a vaj rövid távú hatásáról a vérzsír-szintre. Kiderült, hogy a vajban gazdag étel kevésbé emelte meg a vérzsírt étkezés után, mint az olívaolajjal vagy a canola-olajjal készült étel.

A tudósok azzal magyarázzák, hogy a vajzsír 20 százalékban rövid- és közepes láncú zsírsavakból áll, amely a gyors energia felhasználást segíti (a szénhidrátokhoz hasonlóan), ezért nem jelenik meg a vér zsírszintjében. (Az olajok hosszú láncú zsírsavakat tartalmaznak.)

A vaj az A-vitaminon, E-vitaminon, D-vitaminon és K2 vitaminon kívül tartalmaz lecitint, konjugált linolsavat (rákellenes, izomépítő, immunitás serkentő anyag), Wulzen-faktort (hormonszerű anyag, védi az ízületeket), szelént, mangánt, krómot, cinket, rezet és jódot, könnyen felvehető formában.

Természetesen, a legeltetett tehéntől származó, nyers tejből készült vaj az ideális, de azért a  közönséges vaj is megteszi.

Forrás: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/06/23/butter-trans-fat.aspx?e_cid=20140623Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20140623Z1&et_cid=DM47115&et_rid=561655498

Reklámok

Egy hozzászólás to “Abba kell hagyni a harcot a koleszterin ellen – a transz-zsír az ellenség”

  1. gyuri said

    Évek óta arról próbálom meggyőzni az embereket, hogy hagyják abba (vagy legalábbis korlátozzák) a bő olajban történő sütést (panírozott hús, sajt, karfiol, gomba stb.).
    Ez a leginkább káros konyhatechnológiai eljárás, el kéne végre felejteni. Csak sajnos az e technológia révén kapott végeredmény preferálását már az anyatejjel szívjuk magunkba -szinte elképzelhetetlen a vasárnapi ebéd rántott hús nélkül. Olyan mély pszichés kötődés alakul ki irányukban, hogy kevesen döntenek elhagyásuk mellett. Sőt, hülyének nézik azt, aki megkérdőjelezi az étrendben betöltött szerepüket…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s