Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A munkamemória a tanulási siker alapja

Posted by Suggestor - 2014. július 9. szerda

A munkamemória van erős összefüggésben az olvasással és a tanulmányi eredménnyel – állapították meg  a University of Luxembourg és partnerei,  brazil egyetemek kutatói. És mindez teljesen független a gyerek társadalmi-gazdasági státusától.

A tanulási nehézségekkel, diszlexiával küzdő gyermek olyan tanítási módszerből képes profitálni, amely nem terheli meg a munkamemóriáját.

A kutatást Brazíliában folytatták le, 106 – hat és nyolc év közötti, többféle társadalmi hátterű gyermeket érintett, fele részük a hivatalos szegénységi küszöb alatt élt. Hasonló kutatásokat az angol nyelvet beszélő világban is végeztek, érdekes volt összevetni az eredményeket a nagy egyenlőtlenségben élő, portugálul beszélő társadalom eredményeivel.

A kutatás azt tűzte ki célul, hogy megkeresi azt a kognitív képességet, amelyik a tanulási sikerességnek az alapja.

Tesztelték a gyerekek IQ-ját, az úgynevezett ‘végrehajtó funkcióikat’ – olyan kognitív folyamatokat, amelyekkel a gondolatainkat és a tevékenységünket kontrolláljuk: emlékezni az információra, kontrollálni az érzelmeket, figyelni, váltani a gondolkodásban. Ezeket az eredményeket összehasonlították az olvasási, helyesírási, matematikai, nyelvi és más tantárgyakban elért teljesítménnyel. Az eredmény azt mutatta, hogy a gyerek munkamemóriája – az a képessége, hogy információt fejben tartson és dolgozzon vele – jósolta be a gyerek sikerességét mindenféle tanulásban, függetlenül az IQ-jától. Továbbá: a legtöbb gyermeknek, akit a tanára rossz olvasónak tartott, a munkamemóriájával volt a baj.

“Kutatásunk azt mutatja, hogy nagyon fontos a korai szűrés és a korrekció, különösen a szegény gyerekeknél. Jelenleg még ritkán képesek  észrevenni a tanárok a gyenge munkamemóriát” – mondja a projektvezető, Dr. Pascale Engel de Abreu, a Luxembourgi Egyetem professzora.

“A gyenge írni-olvasni tudás, a gyenge tanulmányi eredmény és a szegénység egymást kölcsönösen erősítő tényező. Akkor van esélyünk megszakítani ezt az ördögi kört, ha korán felfedezzük a gyermek munkamemória-problémáját, és segítünk neki megszerezni azokat a mentális eszközöket, amelyek képessé teszik őt tanulni” – fűzte hozzá.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-07/uol-nrf070814.php

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s