Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Az érzelmek ‘kiírása’ segít…

Posted by Suggestor - 2014. augusztus 3. vasárnap

Segít az emlőrák túlélőinek megbirkózni a betegséggel, ha kiírják magukból a félelmeiket, az érzéseiket és a rák diagnózisával kapcsolatos érzelmeiket – írják a University of  Houston kutatói.

“Az a titka az expresszív (érzelmeket kifejező) írásterápiának, hogy útmutatót kell írni hozzá. Másként az írás naplószerű lehet, tények és események följegyzéséből áll. A naplóírás is lehet terápiás eszköz, de nagyon gyakran előfordul, hogy nem elég jól használható, nem kapunk belőle bizonyítékot arra nézve, hatásos volt-e vagy sem” – magyarázza Qian Lu, aki a Kultúra és Egészség Kutatóközpont igazgatója a Houston Egyetemen.

“Úgy látom a kutatásból, hogy hosszú távú haszna van, mind fizikailag, mind lelkileg, ha a páciensek leírják legmélyebb félelmeiket – és az emlőrák-diagnózis előnyeit.”

Az igazgató azt a címet adta a kutatásnak, hogy ‘Expesszív írásterápia a kínaiul beszélő emlőrák-túlélők körében’, célja ezzel az USA-ban élő, kisebbségi betegek pszichikai terheinek csökkentése volt.

“Az emlőrákos betegeknek, ugyanúgy, mint az iraki veteránoknak, poszt-traumás stressz szindrómájuk lehet.  Amikor a betegséget diagnosztizálják, sokan érzelmi traumán mennek keresztül. Veszteségérzet, depresszió, szorongás a terápia miatt, félelem a jövőtől. Sok az életükben a feldolgozandó érzelem” – mondja Lu.

Kutatás közben felfigyelt arra, milyen kevés figyelmet szentelnek az ázsiai-amerikai emlőrák-túlélők pszichológiai szükségleteinek. Az eddig kutatások nagyjából csak a nem-spanyol ajkú fehérekre koncentráltak, pedig a kínai kisebbségnek is megvannak a problémái: a stigmatizálástól való félelem, a rák miatti szégyenérzés és az az ázsiai kultúrára jellemző hiedelem, hogy egyedül kell viselnie a betegség terhét, nehogy megbomoljon a harmónia, és el kell nyomni az érzelmeket.

És nincs kulturális és nyelvi szempontból kompetens segítség.

“Ezen a problémán kívántunk segíteni egy érdekes módszer felhasználásával, az érzelmek papírra vetésével, aminek tudományosan bizonyított a haszna.”

Korábbi kísérletek bizonyították, hogy ha az érzelmileg  megterhelő eseményekről írunk 20 – 30 percen át, három – négy naponta, az fokozza az immunrendszer működését. A megírással az elengedést gyakoroljuk, ami közvetlen hatással van szervezetünk stressztűrő képességére, a fertőzésekkel és a betegséggel való megbirkózására.

Lu nem kórházi környezetben toborozta a pácienseket, hanem egy közösségi partner segítségével.

A résztvevők először kitöltöttek egy standardizált egészség-felmérő kérdőívet, majd megkérték őket, írjanak hetente, 20 percen át. Megkapták az íráshoz a útmutatókat is: hetente eltérő tartalmút.

Az írásterápia hatékonyság-vizsgálattal zárult, három,  illetve hat hónappal az írásbeli feladat leadása után, egy kérdőívet töltöttek ki a résztvevők.

“A résztvevők könnyűnek találták az írásterápiát. Írásban elmondták érzelmeiket és tapasztalataikat, amiket addig senkivel nem osztottak meg.  Arról számoltak be a résztvevők, hogy mindent leírtak, amit gondoltak és éreztek, és hogy a terápiát értékesnek és hasznosnak tartják.”

Az írásterápia hozamai között szerepel ezen kívül: a fáradtságérzés és a zavaró gondolatok csökkenése, és három hónap után – a poszt-traumás stressz enyhülése. Hat hónap elteltével tovább csökkent a fáradtság, tovább enyhült a poszt-traumás stressz, és javult a hangulat és az életminőség.

Forrás: http://eurekalert.org/pub_releases/2014-08/uoh-ewm080114.php

 

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s