Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Nem attól lesz magas a telített zsír-szint a véredben, hogy telített zsírokat eszel

Posted by Suggestor - 2014. november 22. szombat

Ha megduplázzuk, közel megtriplázzuk a telített zsírok bevitelét, az nem fogja följebb vinni a telített zsírsavak szintjét a vérben – állapította meg az Ohio State University kutatása.

Ellenben, ha a szénhidrátok bevitelét növeljük meg, megjelennek a vérben az olyan zsírsavak, amelyek a cukorbetegség és a szívbetegség kockázatának megemelkedését hordozzák.

“Ez az eredmény megkérdőjelezi azt a konvencionális bölcsességet, amely a telített zsírokat démonizálja, és megmutatja, mikor nem járnak együtt betegséggel a telített zsírok” – jelentette ki Jeff Volek professzor.

A kutatás során a résztvevőket hatszor három héten át folyamatosan emelkedő szénhidrát-tartalmú diétára fogták, miközben csökkentették az összes zsír és a telített zsír tartalmat – megtartva a kalória és a fehérjemennyiséget.

Ezzel szemben, a kutatók megállapították, hogy a telített zsírok összmennyisége a vérben nem növekedett – egyes emberekben még lejjebb is ment -, annak ellenére, hogy az étrendben megnövelték a mennyiségüket, eközben a szénhidrátokét csökkentették. A palmitoleic-sav (egy zsírsav, amelyet egészségtelen anyagcserével hoztak kapcsolatba, és amely előmozdítja a betegségek keletkezését) mennyisége lecsökkent az alacsony szénhidrát-tartalmú diétánál – és fokozatosan növekedett mihelyt a szénhidrátokat újra bevezették.

“Szokatlan dolog, hogy egy marker ilyen szorosan kötődjön a szénhidrát-bevitelhez: ahogy növeled a szénhidrát-bevitelt, a marker értéke előre megjósolhatóan föl fog menni.”

Amikor a marker értéke növekszik, mondja Volek professzor, azt jelzi, hogy a szénhidrátok növekvő arányban alakulnak át zsírrá, ahelyett, hogy üzemanyagként elégnének. Ha csökkentjük a szénhidrátokat és növeljük a zsírt a táplálékban, azzal biztosíthatjuk, hogy a szervezet azonnal el fogja égetni a telített zsírokat, mint üzemanyagot, és nem fogja tárolni.

“Ha nagyon alacsony szénhidrát tartalmú diétát fogyaszt, a szervezete a telített zsírokat fogja elégetni inkább. A kutatásunk résztvevői kétszer annyi telített zsírt fogyasztottak, mint amennyit a kutatás előtt, mégis, mikor megmértük a telített zsírok szintjét a vérükben, az az emberek többségében lejjebb ment. Más, hagyományosan mért kockázati markerek is javultak” – mondja Volek professzor.

A kutatásba olyan felnőtt személyeket toboroztak, akiknek metabolikus szindrómájuk volt (a következő öt faktorból három jelenléte bizonyítottan megvolt: hasi zsírréteg, magas vérnyomás, alacsony jó koleszterin, inzulin rezisztencia vagy glükóz intolerancia, magas triglicerid-érték).

Miután az első három hétben bevezették náluk a csökkentett szénhidrát tartalmú diétát, 18 héten át három hetenként változó arányú szénhidrát/telített zsír diétát írtak elő nekik. Az étkezés minden nap 2500 kalória volt, 130 gramm fehérjével. A legmagasabb szénhidrát arány 55 százalék volt (a napi kalória százalékában), ami nagyjából megegyezik az amerikai táplálkozásban a becsült napi – szénhidrátból történő – energiabevitellel.

A kutatás kezdetéhez képest, a résztvevőknél jelentősen javult a vér glükózértéke, az inzulinszint és a vérnyomás, amelyek a diéta folyamán végig megmaradtak. A résztvevők, átlagosan 10 kilogrammot fogytak a kísérlet végére.

Ami a palmitoleic savat illeti, az csökkent a magas zsír/alacsony szénhidrát tartalmú diéta hatására, majd folyamatosan elkezdett nőni, ahogy a szénhidrát aránya növekedett az étrendben. A palmitoleic sav megemelkedett szintjét a gyulladás kockázatának növekedésével, inzulin rezisztenciával, metabolikus szindrómával, 2. típusú cukorbetegséggel, szívbetegséggel és prosztatarákkal hozták összefüggésbe.

Volek professzor azt remélte, meg tudja állapítani, milyen szénhidrátbevitelnél kezdik a kísérleti személyek raktározni a zsírt. “Nagyon változatos” – jegyezte meg.”Mindenkinél jelentkezett a megemelkedett palmitoleic szint, amikor a szénhidrát bevitel megnőtt, de az értékek nagy mértékben szórtak az egyes személyek között, különösen a legmagasabb szénhidrát-bevitelnél. Ez arra utal, hogy az emberek nagyon eltérnek a szénhidrát-toleranciájukat illetően.”

“Nagy a félreértés a telített zsírok körül. Populáció-szintű kutatásokban nincs összefüggés a telített zsírok fogyasztása és a szívbetegségek között, mégis, a táplálkozási útmutatók egyre csak tanácsolják a telített zsírok fogyasztásának korlátozását. Ez nemcsak nem tudományos, de nem is okos dolog. De azoknak a kutatásoknak, amelyek a vérből mutatják ki a telített zsírt, igazuk van, a telített zsíroknak a vérben van összefüggésük a szívbetegségek kockázatával. Ha sok a telített zsír a szervezetben, az baj. De a kérdés az, miért halmozzák fel az emberek a telített zsírt a vérükben, a szöveteikben?”

“Az emberek azt hiszik, ‘az vagy, amit megeszel’, pedig valójában, az vagy, amit  tárolsz abból, amit megeszel. A lényeg az, hogy nem kell szükségszerűen tárolnod a telített zsírt, amit megeszel. És a fő szabályozója annak, mennyit tárolsz a zsírokból, az az étrendedben szereplő szénhidrát. És mivel az amerikaiak több, mint fele a szénhidrát-intolerancia jeleit mutatja, sokkal inkább a szénhidrát visszafogására kell irányítani a figyelmet, mint a zsírokéra.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-11/osu-sds111814.php

Advertisements

Egy hozzászólás to “Nem attól lesz magas a telített zsír-szint a véredben, hogy telített zsírokat eszel”

  1. uniohid said

    “…ha a szénhidrátok bevitelét növeljük meg, megjelennek a vérben az olyan zsírsavak, amelyek a cukorbetegség és a szívbetegség kockázatának megemelkedését hordozzák.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s