Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Egy rövid alvás megjavítja a memóriánkat

Posted by Suggestor - 2015. március 25. szerda

Helyesebben szólva, nem is megjavítja a rövid alvás az emlékezést, hanem szinten tartja, azon a szinten, amit elért – közvetlenül a tanulási fázis végeztével.

A Saarland University neuropszichológusai kimutatták, hogy “már egy 45 – 60 perces alvás után ötszörte jobban teljesítettek a teszt résztvevői.”

A ‘power nap’ (memória alvás) tesztjének résztvevői aludtak egyet, amíg a kontrollcsoport tagjai filmet néztek. A kontrollcsoport ezek után lényegesen rosszabbul teljesített a szópárokra emlékezésben, mint a ‘memória-alvók’. Ez utóbbiak teljesítménye pontosan ugyanolyan jó volt, mint közvetlenül a tanulási fázis befejezése után, mondta Axel Mecklinger professzor.

A kutatók a kísérlet alatt főként a hippocampus szerepére koncentráltak, arra az agyterületre, amelynek a memória megszilárdításában van szerepe, abban, hogy az előzőleg megtanultak átkerüljenek a hosszú távú memóriába.

“Egy speciális agyi aktivitási típust vizsgáltunk: az úgynevezett alvási ‘orsó aktivitást’, ami a memória-tartalom alvás alatti megszilárdításában játszik szerepet.” Az orsó aktivitás gyors rezgés-kitöréseket jelent az elektro-encefalogrammon (EEG-n). Az újonnan tanultak kapnak egy címkét, amivel könnyebb lesz a későbbiekben visszahívni az információt. Az emlékünk valamiről annál erősebb, minél nagyobb számú ‘alvási orsó’ tűnik fel az EEG-n.

A kutatók úgy küszöbölték ki, hogy a teszt résztvevőinek a szavak ismerősek legyenek, és ezért könnyebben emlékezzenek rájuk, hogy nemcsak 90 egyszerű szóra, de jelentés nélküli szópárokra is emlékezniük kellett. (Ilyen és ehhez hasonló szópárra gondoljanak: milk-taxi.)

Arra a következtetésre jutottak a kutatók, hogy “egy rövid alvás – a hivatalban vagy az iskolában – elegendő ahhoz, hogy jelentősen sikeresebb legyen a tanulás. Akárhol, ahol tanulási környezetben van az ember, komolyan gondolnunk kell az alvás pozitív hatására. A koncentrált tanulási fázis után rövid, relaxáló alvásnak kell következnie, ez minden.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-03/su-np032015.php

Reklámok

4 hozzászólás to “Egy rövid alvás megjavítja a memóriánkat”

  1. Sándor said

    Az igazi különbség szerintem az volt, hogy a nem-alvókat nem hagyták egy kicsit nyugton, hanem filmet nézettek velük. Ez a rövid távú memóriát egyszerűen túltelíti és ezért okoz emlékvesztést. Ha csöndben sétálgattak vagy üldögéltek volna, annak ugyanolyan kedvező hatása lett volna mint az alvásnak, azt gondolom.

  2. uniohid said

    “A koncentrált tanulási fázis után rövid, relaxáló alvásnak kell következnie, ez minden.” – Hajrá, iskolák! : )

  3. gyuri said

    “A koncentrált tanulási fázis után rövid, relaxáló alvásnak kell következnie, ez minden.”

    Magyarán relaxációnkat, meditációnkat illesszük be intenzív szellemi munka után.
    Szerintem 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s