Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A sportolók csak akkor igyanak, amikor szomjasak, mert a túl sok folyadék életveszélyes lehet

Posted by Suggestor - 2015. június 30. kedd

Legkevesebb 14 halálesetet tulajdonítanak a hiponatrémiának (a túl kevés nátriumnak a szervezetben) : maratoni futók, futballisták és más, kitartást igénylő  sportok képviselői lettek áldozatai a túlzott víz – vagy sportital – ivásnak, ezért a nemzetközi szakértők összeállította vezérfonal azt javasolja, hogy csak akkor igyanak, amikor szomjasnak érzik magukat.

“A velünk született szomjazási mechanizmus vezérelje a folyadékfelvételünket – ez a stratégia korlátot szabhat a túlzott vízivásnak, így megelőzi a hiponatrémia kialakulását, miközben a szervezetünket elegendő folyadékkal látja el, elejét véve a túlzott dehidrációnak” – áll a vezérfonalban, amely a Clinical Journal of Sport Medicine-ben (Sportorvoslás Klinikai folyóiratában) jelent meg.

Edzéssel összefüggő hiponatrémia akkor keletkezik, amikor a túl sok folyadékfogyasztás túlterheli a vesék kiválasztó képességét, és a nátrium a szervezetben felhígul. Ez a sejtek megduzzadásához vezet, ami életveszélyes lehet.

Az enyhe hiponatrémia tünetei: könnyű fej-érzés, szédülés, émelygés, súlynövekedés az edzés/verseny alatt. A súlyos hiponatrémia tünetei a hányáson, fejfájáson, zavartságon, önkéntelen mozgásokon, görcsökön át a kómáig tartanak.

A hiponatrémia az olyan kitartást igénylő sportoknál szokott előfordulni, mint a maraton, triatlon, kenusport, úszás, hegymászás, futball, de még a jógánál és a gyeplabdánál is előfordulhat – áll a vezérfonalban.

A sportolóknak gyakran – és tévesen – adják azt a tanácsot, hogy ‘nyomassák a folyadékot’ – azaz igyanak többet, mint amit a szomjuk diktál -, vagy például azt, hogy addig igyanak, amíg a vizeletük egészen világos színű nem lesz, vagy előírt mennyiséget igyanak meg. A túlzott folyadékmennyiség bevitele azonban nem veszi elejét sem a fáradtságnak, sem az izomgörcsöknek, sem a hőgutának.

“Sem az izomgörcs, sem a hőguta nincs kapcsolatban a dehidrációval” – mondja Dr. Winger. “Amiatt kapunk hőgutát, hogy túl sok hőt termelünk.”

A kisebb vagy közepes mértékű dehidráltság nem okoz kockázatot a máskülönben egészséges sportolóknak. Egy sportolónál biztonságos, ha akár 3 százalékot is veszít a testsúlyából verseny alatt a dehidráció következtében,  – teljesítménycsökkenés nélkül, magyarázza Winger professzor.

A túlzott vízivás következtében beálló hiponatrémiát a sportolóknál 3 százalékos sóoldattal lehet kezelni, ami háromszor magasabb koncentráció, mint az a normál sóoldatnál megszokott.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-06/luhs-as062915.php

Egy hozzászólás to “A sportolók csak akkor igyanak, amikor szomjasak, mert a túl sok folyadék életveszélyes lehet”

  1. István said

    Nagyon kár, hogy ez a kutatási eredmény és az ehhez kapcsolódó tanácsok kevés emberhez fognak eljutni.
    A legtöbben azt a butaságot ismételgetik, hogy még az előtt kell inni, mielőtt megszomjazik az ember, mert akkor már túl késő.
    Végre tudósok is mondják, hogy ez butaság. Ráadásul életveszélyes lehet ez a butaság.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s