Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A perfekcionista aggályosság vezet a kiégéshez

Posted by Suggestor - 2015. augusztus 2. vasárnap

A tökéletességre törekvés önmagában nem hiba: nem az a baj, ha magasra tesszük a mércét és kitartóan dolgozunk a kitűzött célokért. Ha fenntartja törekvésünket a siker, a jól végzett munka öröme, elkerüljük a kiégést.

Ott kezdődik a baj, ha aggódni kezdünk, hogy hibázunk, hogy nem felelünk meg a lehetetlenül magasra helyezett mércének. Az aggódás és a belőle keletkező stressz már komolyan kikezdheti az egészségünket, mondja Andrew Hill professzor, sportpszichológus (York St. John University, Anglia).

A tökéletességet el nem érés miatti aggályok és a stressz depressziót, szorongást, evési rendellenességet, kipihenhetetlen fáradtságot – sőt, még halált is okozhatnak.

A kutatók 43 tanulmányt elemeztek ki, amelyek az elmúlt húsz év alatt születtek a perfekcionizmus és a kiégés közötti kapcsolatról. Ebből kiderült, hogy a perfekcionizmus nem teljes egészében elvetendő, csak megvan a sötét oldala.

“A perfekcionista aggódás félelmet és kétségeket szül a személyes teljesítményt illetőleg, ami viszont stresszt okoz. Ez vezet kiégéshez: a benne szenvedő emberek cinikussá válnak, nem képesek törődni többé a dolgokkal. Ez kihat a kapcsolataikra, nem tudnak megbirkózni a nehézségekkel, mert minden hibát katasztrófaként élnek meg”- magyarázza Hill professzor.

Úgy találták, hogy a munkahelyi kiégéshez a perfekcionista aggódás jelenti  a legerősebb negatív hozzájárulást. Valószínűleg azért, mert a tanulásban és a sportban több támogatást és világosan definiált célokat kapnak. A tanulót, a hallgatót megjutalmazzák a jó osztályzattal, a játékos legyőzi a vetélytársat, de a munkahelyen lehet, hogy el sem ismerik és nem jutalmazzák a teljesítményt, ami hozzájárul a cinizmus és a kiégés kialakulásához.

“Az embereknek meg kell tanulniuk megbirkózni az irracionális elképzeléseikkel, amelyek a perfekcionista aggályok alapját képezik: realista célokat kell kitűzniük, tanulási lehetőségnek elfogadni a bukást, és megbocsátani saját maguknak a hibázást. De az is segít, ha olyan környezetet teremtünk, ahol értékelik a kreativitást, a törekvést.”

A legtöbb embernél megjelenik a perfekcionizmusnak néhány jellemző vonása, legalábbis bizonyos tekintetben, az életének bizonyos szakaszában, de a perfekcionista aggódás az ennél sokkal dominánsabban szokott  jelentkezni. Ha sikerül kifejleszteni olyan személyiségprofilt, amely azonosítja a perfekcionista aggályt, értékes eszközt kapunk segítségnek a kiégéssel fenyegető helyzetekben, jegyezték meg a kutatók.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-07/sfpa-plt073115.php

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s