Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Most éppen a MIND diétát ajánlják a kognitív hanyatlás késleltetésére

Posted by Suggestor - 2015. augusztus 7. péntek

A MIND diéta tulajdonképpen két diéta egybeolvasztása: a mediterrán és a magas vérnyomást javító diétáé. A Rush University orvosi központjának kutatói azt állítják, hogy a MIND diétához való ragaszkodás  7,5 évvel lassítja az agy öregedését, csökkentheti az Alzheimer-kór kifejlődésének kockázatát.

A kutatók 960 idős embert soroltak be az epidemiológiai kutatásba, olyanokat, akik a besoroláskor mentesek voltak az elbutulás bármelyik típusától. A résztvevők átlagéletkora 81,4 év volt.

Alapos kognitív vizsgálaton estek át évente, a mérések öt területre vonatkozó standardizált tesztekkel (epizodikus memória vagy személyes életesemények, munkamemória, szemantikus memória – az általános történésekre emlékezés, vizuális-térbeli képesség, az észlelés sebessége) történtek. A tesztek eredményét összevetették ezután a kutatók a MIND diéta betartásával.

A diétát, amelynek teljes elnevezése Mediterrán-DASH Diéta Intervenció a Neurodegeneratív Hanyatlás csökkentésére, Martha Clare Morris táplálkozási epidemiológus dolgozta ki. A DASH diéta a magas vérnyomás kézben tartását szolgálta. De mind a két diétát alkalmasnak találták a szív- és érrendszeri betegségek: a magas vérnyomás, a szívroham és a sztrók kockázatának csökkentésére.

“Az Alzheimer-kór az Egyesült Államokban a hatodik vezető halálok, és ez a kór alkotja az elbutulás eseteinek 60-80 százalékát. Az öregedéssel együtt járó kognitív hanyatlást meg kell előzni, ez ma fontosabb, mint eddig bármikor. Ha csak öt évvel is tudnánk késleltetni a demenciát, a kórban szenvedők számát – és a költségeket körülbelül a felére tudnánk csökkenteni.”

A MIND diéta 15 ‘előírásból’ áll. Ebből 10 a követendő előírás, amely a kognitív egészséget szolgáló táplálékokat ismerteti, ehhez járul az 5 kerülendő, egészségtelen táplálékfajta. Az agyra káros hatású élelmiszer-csoport: a vörös hús, a vaj és a keményített (nem csészés) margarin, a sajt, a tészták és az édességek, és az olajban sült élelmiszerek.

Aki csatlakozik a diétához, annak napi három adag teljes gabonát, zöld leveles zöldséget és más zöldségeket kell ennie minden nap és egy pohár bort innia mellé, a nassolás csak dióféle lehet, babfélét kétnaponta kell ennie. Baromfihúst és bogyós gyümölcsöket legalább kétszer egy héten, halat pedig hetente egyszer.

Emellett korlátoznia kell az egészségtelennek minősített élelmiszerek fogyasztását, kezdve a vajjal, amiből a fogyasztás mértéke nem haladhatja meg a napi egy evőkanálnyi mennyiséget. Édességből, tésztából, zsíros sajtból, olajban sült ételekből heti 1 adagnál kevesebbet fogyaszthat a diétázó.

A bogyós gyümölcsöket speciálisan választották ki a MIND diétához.

“A kék áfonya az egyik leghatásosabb táplálék az agy épségének megóvásában, a földieper szintén jól szerepelt a legutóbbi kutatásokban, amelyek a kognitív funkciót támogató gyümölcsöket vizsgálták” – magyarázza Morris, és így folytatja:

“Még nagyon sok kutatás van előttünk, úgy gondolom, még további módosítások is lesznek a diétában, ahogy a diétával kapcsolatos  tudomány és az agytudományok fejlődnek.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-08/rumc-eaa080415.php

Egy hozzászólás to “Most éppen a MIND diétát ajánlják a kognitív hanyatlás késleltetésére”

  1. uniohid said

    Az orvosi “szinkron” cikke gyengébb : )
    http://informed.hu/betegsegek/betegsegek_reszletesen/neuro/delirium_dementia/?article_hid=201781

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s