Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Ártalmas a sok ülés, csökkenteni kellene – de hogyan?

Posted by Suggestor - 2015. szeptember 23. szerda

Dr. Benjamin Gardner, a King’s College London Pszichológiai tanszékének vezető munkatársa ezzel a kérdéssel foglalkozott: elemezte az összes létező irodalmat, ami az üldögélési idő csökkentésével kapcsolatos beavatkozási kísérletekről szólt. A Gardner vezette team hatékonyság szerint rangsorolta az intervenciókat és elemezte a stratégiákat, amelyekkel el akarták érni az ülési idő csökkentését.

Először is: megállapították, hogy az ülésnek szentelt idő csökkentését kell megcélozni elsősorban, nem a fizikai aktivitás növelésével kell foglalkozni.

Az ülés ugyanis komoly közegészségügyi problémává lett. Modern életmódunk egyre inkább ülésközpontú, sok az olyan foglalkozás, amely egész napi ülésre kényszeríti művelőjét. Az előző kutatások kimutatták, hogy az egész napos ülés összefüggésben van a rák, cukorbetegség, szívbetegség, de még a korai halál kockázatával is – függetlenül attól, hogy az egész nap üldögélő személy végez-e rendszeresen testmozgást.

Gardner és munkatársai felfedezték, hogy a fizikai aktivitás növelésére motiválás sokkal kevésbé hatékony módja az ülési idő csökkentésének, mintha közvetlenül az ülési időt csökkentjük.

A kutatók megnézték, milyen stratégiákat használtak ezidáig az ülés idejének csökkentésére.

Megvizsgálták mind a 38 beavatkozással járó vizsgálatot, ebből 23 (a 60 százaléka) ígéretesnek bizonyult, míg 15 (39 százalék) nem volt az.

Néhány ígéretes beavatkozás: olyan irodai asztalok beszerzése, amelyek egyaránt használhatók ülve és állva, az emberek biztatása arra, készítsenek feljegyzéseket üléseik időtartamáról, tűzzék ki egyénileg célul az ülési idő korlátozását, használjanak emlékeztetőket az ülés csökkentésére. Ezek mind hasznosak voltak az ülésidők csökkentésében, akkor is, ha egyet-egyet, elszigetelve alkalmaztak.

Hatásosnak bizonyult még, ha felvilágosították az embereket az ülésidő csökkentésének az egészségre gyakorolt kedvező hatásáról.

Az a nézet alakult ki a kutatókban, hogy az ülésidőt le kell választani az edzésidőről: elkülönülten kezelendő magatartás-változtatási cél. Ezt kell szem előtt tartani, a kutatásban és a gyakorlati életben egyaránt, amikor tervezni szándékozunk a hosszú ideig tartó ülés csökkentésének módját. Így működhet…

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-09/kcl-sft092115.php

3 hozzászólás to “Ártalmas a sok ülés, csökkenteni kellene – de hogyan?”

  1. Sándor said

    Ami itt komoly segítség lehet (nekem bevált), az a Workrave nevű egyszerű és ingyenes program (Windows és Linux változat is van):
    http://pcworld.hu/szoftver/workrave-193.html
    Ráadásul a hosszú szünetekben még tornagyakorlatokat is tud javasolnl 🙂
    És még egyszer: ingyenes.

  2. uniohid said

    “…az egész napos ülés összefüggésben van a rák, cukorbetegség, szívbetegség, de még a korai halál kockázatával is – függetlenül attól, hogy az egész nap üldögélő személy végez-e rendszeresen testmozgást.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s