Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A média a férfiakról szól

Posted by Suggestor - 2015. október 3. szombat

Hat névből öt, ami megjelenik a médiában – férfinév. Minél többet emlegetnek egy személyt a médiában, annál nagyobb az esély rá, hogy férfi az illető. Ez azért van, mert a média által felkapott nevek 82 százaléka férfié, mondják a kanadai McGill Egyetem kutatói.

1983-tól 2009-ig több mint 2000, az Egyesült Államokban megjelenő újságot, magazint és az online hírforrásokat nézték át a kutatók, mielőtt levonták ezt a következtetést.

“A nők médiában való szereplésének hiánya annak következtében állt elő, hogy a média mindig csak a vezetőkkel van elfoglalva – mindenki másnak a rovására. És a jól ismert ‘plafon’ továbbra is blokkolja a nők hozzáférését a vezetői pozíciókhoz” – magyarázza Eran Shor a McGill Egyetem szociológia tanszékének társprofesszora.

“A média szinte kizárólag azokkal foglalkozik, akik a foglalkoztatási és a társadalmi hierarchia csúcsán vannak és azoknak a legtöbbje férfi: vállalatvezetők, politikusok és hasonlók. És mivel ezeket a neves személyiségeket emlegetik a hírekben, így  tovább nő a szakadék a férfiak és a nők szereplése között a médiában. ”

Shor és szerzőtársai meglepetéssel vették tudomásul, hogy a nők jelenléte nem nagyobb a liberális amerikai médiában sem, mint a konzervatívban. Sőt, nem nagyobb azoknál a szervezeteknél sem, ahol nők a főszerkesztők vagy ahol több a nő a szerkesztőbizottságban.

A kutatók dokumentálták, hogy szinte egyenlő arányban említik a férfiakat és nőket a médiában, ha ismeretlenekről van szó, olyanokról, akikről legfeljebb egyszer-kétszer szólnak a hírek, ellenben a hírek kétharmadát a híres emberek adják, ők dominálnak.

Ez a világ a férfiak világa – még az interneten, a közösségi médiában is.

“A hírekben, az üzleti életben, de még a szórakoztató témában is a szereplők zöme férfi. A szórakozás témájában különösen meglepő, mert az emberek azt hiszik, hogy a női ‘celebek’ – hírességek – legalább akkora figyelmet vonzanak, mint a férfi celebritások.”

Shor azonban azzal érvel, hogy az igazgatók, producerek, a hivatásos szórakoztatók és más prominens emberek a szórakoztató iparban – többnyire férfiak, és a legnagyobb bevételt hozó filmekben még mindig több férfi főszereplő van, mint női.

A nemek megoszlása hasonlóképpen egyenlőtlen a leglátogatottabb online újságokban, ezt mutatják az utóbbi öt év adatai, és ugyanezt a 2014. évi Facebook véletlenszerű mintájának adatai.

“A médiától függetlenül, mindaddig, amíg a férfiak monopolizálják a foglalkoztatási és a társadalmi hierarchiát, nem fogunk változást látni a médiában sem a férfiak-nők szereplésének arányában. A férfidominancia a közszereplésben és a fehér abrosz mellett megerősíti és normalizálja a hallgatóság agyában a gondolatot, hogy a hatalom és a hírértékű közölni való olyasmi, amivel a férfiak szolgálhatnak.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-10/mu-tml100115.php

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s