Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A kisgyermekek intelligenciájának fokozására tett próbálkozások nem maradnak tartósak

Posted by Suggestor - 2015. december 5. szombat

A University of California – Santa Barbara kutatói ezzel el is döntötték az évtizedes vitát: az intervenció, a kisgyerekek intelligenciájának korai fejlesztése lehetséges ugyan, de az eredménye (a fejlesztés abbahagyásával) elhalványul.

John Protzko analizálta a kísérleti módszereket, amelyekkel beavatkoztak a kisgyermekek intelligenciájának fejlődésébe. Úgy találta, hogy a pozitív hatás csökken, amikor a kísérlet véget ér.
Protzko mennyiségi elemzéssel tárta fel az ‘elhalványodást’ – szinte valamennyi ismert intervenciós fejlesztési kísérletből, amelyik a korai gyermekkori intelligenciát kívánta javítani.

A kutatásnak jelentős hatása lehet az olyan szövetségi programokra, mint a Head Start, ami az 5 év alatti, alacsony jövedelmű családban élő gyerekek iskolaérettségét akarja előmozdítani az oktatással és egészségügyi és szociális szolgáltatásokkal.

„Sok elmélet szól a kognitív fejlődésről és a környezet és az intelligencia kapcsolatáról, de egyik sem képes megfejteni az okát az elhalványuló hatásnak” – mondja Protzko, aki az egyetem Memória, Érzelem, Gondolat, Tudatosság laboratóriumának tagja a pszichológiai és agytudományok intézetben. „A modellek azt mutatják, hogy semmiféle elhalványodás nem következhet be. Amikor fejleszted egy gyerek intelligenciáját, lehet, hogy nem fog magának új, kognitíve igényes környezetet keresni. A többi személyiségvonása vezérli,hogy milyen környezetet választ magának.”

Protzko 44 vizsgálatot analizált, amelyben összesen 7584 kisgyermek vett részt. Úgy találta, hogy a kísérleti csoportokban levő kisgyermekek elveszítették a megnyert IQ pontjaikat, nem érték be a kontroll csoportot. A kutató véleménye szerint ez világosan megmutatja, hogy a megszerzett intelligencia idővel elhalványul.

„Ez a környezet szerepét erősíti az intelligencia fejlesztésében. Amíg nyújtjuk a fejlesztést, nő az intelligencia, amikor befejezzük, az intelligencia adaptálódik az új – kisebb – követelményekhez.
Ha a gyereket betesszük a Head Start programba, okosabb lesz, jobb lesz a tanulmányi előmenetele. De ha kivesszük belőle, adaptálódik az új rendszerhez. Nem képes állandóan működni a rendszer sehogy sem.”

Protzko hangsúlyozza, hogy nem azt állítja, hogy az intervenció értéktelen. „Ez az írás nem arról szól, hogy az intelligenciát nem lehet növelni. Inkább arra figyelmeztet, hogy azt a régóta hangoztatott nézetet, hogy az intelligencia növelése egy fennmaradó eredmény, el kell vetni.

A tanulmányban szereplők kisgyerekek voltak, jegyzi meg Protzko.
„Ha meg akarjuk tudni, hogy létezik-e az elhalványulási effektus a serdülőknél, fiatal felnőtteknél vagy az időseknél, követéses vizsgálatokat kell csinálnunk: két, három, négy, öt év vagy még több múlva, és ezeknél az itt szereplő csoportoknál úgy szintén.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-12/uoc–tfe120315.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s