Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Az éhség legyen a te útmutatód…

Posted by Suggestor - 2015. december 31. csütörtök

A Fogyasztás Kutatók Szövetsége (Association for Consumer Research) jövőre – 2016-ban – új folyóiratot vezet be ‘The Behavioral Science of Eating’ címmel, az első számát a Cornell University és a University of Groningen munkatársai szerkesztették.

Ebből a folyóiratból való ‘Az éhség legyen a vezérfonal’ című írás, amelyben David Gal, a Cornell Egyetem munkatársa arra figyelmeztet, hogy „ha akkor eszünk, amikor nem vagyunk éhesek, nem tesz jót az egészségünknek. Ha kellően éhesek vagyunk étkezés előtt, alacsonyabb lesz az étkezés után mért vércukorszintünk.”

Nehéz eltökélten ragaszkodni ehhez a szabályhoz, amikor reklámok csábítanak a folytonos evésre. Napjaink fogyasztóját szünet nélkül bombázzák evésre biztató hirdetésekkel és kísértésbe is viszik. Ezért aztán a mai fogyasztó gyakran nem azért eszik, mert éhes, hanem mert éppen valamilyen ízletes étel kínálja magát.

Ez a kutatás arról szól, hogy ha olyankor eszünk, amikor nem vagyunk éhesek, az nem éppen előnyös az egészségünkre nézve.

45 egyetemi hallgató vett részt a kísérletben. Először azt kérték tőlük, jelöljék meg egy kérdőíven éhségük fokát, majd egy szénhidrát-dús ételt kaptak. Ezután szabályos időközönként megmérték a vércukorszintjüket. A vércukorszint a szénhidrátot tartalmazó étel elfogyasztása után elkezd emelkedni. Az tekinthető egészségesebbnek, ha viszonylag kisebbet emelkedik a vércukorszint, mert a kiugró glükóz-érték károsítja a szervezetünk sejtjeit.

A kutatás azt mutatta, hogy azoknál a hallgatóknál, akik éhesnek érezték magukat étkezés előtt, alacsonyabb vércukorszint alakult ki, mint akik nem voltak különösebben éhesek, mielőtt a felajánlott szénhidrát-dús szeletet elfogyasztották.

Néhány jó tanáccsal is ellátták az egyetem kutatói az egyszerű fogyasztókat:

Bliccelje el az ebédet, ha nem éhes! ( A vércukorszint kiugrások hízást okozhatnak.)
Jobb, ha nem nevezünk egy ételt egészségesnek, mert az ‘egészségesnek’ nevezettből többet eszünk a kelleténél.
Ha kevesebbet főzünk, kevesebb lesz a hulladék.
A konyhába is tegyen tükröt: nem fogja kedvelni az egészségtelen ételeket.
Használjon kisebb tányérokat, 20-25 %-kal kevesebbet fog enni.
Minél egyszerűbb tányért használ a tálaláshoz (a papírtálca a legelőnyösebb), annál kevesebbet fog enni.
Részesítse előnyben a villát (a kanál helyett), és kevesebb kalóriát fog magához venni.

Forrás: http://foodpsychology.cornell.edu/JACR/let_hunger_be_your_guide

3 hozzászólás to “Az éhség legyen a te útmutatód…”

  1. Gyuri said

    Nem tudom, mikor lesz már vége annak a mantrázásnak, hogy “együnk naponta sokszor keveset”. Ez elég vicces, hogy a fősodorbeli dietetikusok, táplálkozási szakértők még mindig ezt szajkózzák, pedig már számos gyakorlati példa mutatta meg a napi 2 max 3-szori étkezés helyességét. De ez persze azzal jár, hogy az ember nem eszik meg annyi felesleges vackot, ami profitkieséssel jár mind az élelmiszer-ipar, mind a gyógyszeripar részéről.
    No, mindegy. Lassan azért halad a szekér.

  2. uniohid said

    “…ha olyankor eszünk, amikor nem vagyunk éhesek, az nem éppen előnyös az egészségünkre nézve.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s