Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Az is valami, ha legalább hétvégén kialussza magát

Posted by Suggestor - 2016. január 20. szerda

A Chicago-i Egyetem alváslaboratóriumában kísérletet végeztek 19 egészséges önkéntes férfival: első alkalommal normálisan aludhattak, 8 és fél órát töltöttek az ágyban, négy egymást követő éjszakán.
A második alkalommal következett az alvásmegvonás: csak négy és fél órát töltöttek ágyban, ebből átlagosan 4,3 órát alvással.
Ezután megengedték nekik, hogy a következő két éjszakát hosszabb alvással töltsék: átlagban 9,7 órát aludtak.

Éppen úgy, ahogy az szokás: hétköznapokon keveset alszunk, hétvégén pótoljuk.
A kutatók kíváncsiak voltak rá, hogyan hatott az alvásmegvonás, illetve az alváspótlás az önkéntesek inzulin-érzékenységére.

Az inzulin-érzékenység az inzulinnak a vércukor-szabályozó képességét jelöli.
A négy éjszaka kevés alvása 23 százalékkal csökkentette az inzulin-érzékenységet, és 16 százalékkal megnövelte a cukorbetegség kockázatát. (Nem mellékesen, az elhízás is 16 százalékkal emeli meg a cukorbetegség kockázatát.)

A két hosszú éjszaka, hosszú alvással visszafordította az inzulin-érzékenységet is, a cukorbetegség kockázatát is az előző, normális alvás szintjére.

„Nagyon érdekes és bátorító volt az extra alvásra adott metabolikus válasz. Azt mutatja, hogy a fiatal, egészséges személyek, akiknek időnként nem jut elegendő alvás hétköznapokon, csökkenthetik diabétesz kockázatukat, ha hétvégén behozzák az alváslemaradást” – mondja Esra Tasali professzor (Chicago-i Egyetem).

„Bár magától értetődőnek tűnik, hogy alváslemaradását behozhatja az ember hétvégén, ez végső soron nem derül ki. Nem hosszú távú kutatás volt ez, és önkénteseink is csak egyszer mentek végig a folyamaton. Reméljük, hogy a jövőben tanulmányozhatjuk olyan embereknek a hétvégi alváspótló ritmusát, akik rendszeresen megrövidítik a munkanapokon alvásidejüket” – figyelmeztetett Josiane Broussard (Colorado Egyetem, integratív fiziológia tanszék).

A nem elegendő alvás nemcsak a cukorbetegség kockázatát növeli, hangsúlyozzák a szerzők, hanem az elhízást is, mert az alvásmegvonásban részesülő személyek többet esznek, különösen az édességet és a magas kalóriatartalmú ételeket kívánják.

A krónikus kialvatlanságban élő emberek hajlamosabbak a magas vérnyomásra és a fokozottabb gyulladásra.
Kognitív problémáik vannak, kevésbé tudnak figyelni, nehézségeik vannak a koncentrálással, problémamegoldással. Gyakrabban éri őket közlekedési baleset.
A hétvégi extra-alvás hatását még vizsgálni kell – a többi tényezőre nézve is.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-01/uocm-wcs011216.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s