Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A sprint-tréning megárthat annak, aki nem rendszeresen sportol

Posted by Suggestor - 2016. március 31. csütörtök

Kanadai és európai kutatók felfedezték, hogy az ultra-gyors láb- és karkörzés edzetlen embereknél az izomszövet sérülésének jeleit mutatja.

Ami még aggasztóbb, az edzetlen embereknek gyenge a képességük ahhoz, hogy megküzdjenek a szabad gyökökkel – azokkal a molekulákkal, amelyek megváltoztathatják a DNS-t és károsítják az egészséges sejteket.

Kutatásunk azt szeretné megválaszolni, milyen a helyes testedzés, mennyiségben és intenzitásban –  egy átlagos személynek” – mondja Robert Boushel, a Brit Kolumbia Egyetem Kineziológiai* Intézetének igazgatója, az írás szerzőinek egyike.

*Kineziológia – az emberi mozgás tudománya

Óvatosnak kell lennünk a sprintelést beiktató tréning támogatásával, ha közönséges, edzetlen emberekről van szó.”

A kutatók a szövetmintákat elemezve felfedezték, hogy a résztvevőknél a sejtek mitokondriuma – a sejtek ‘erőműve’ az edzés után csak ‘félgőzzel’ működött, csökkentette oxigénfelvételét  – légzését – és a szabad gyökök ártalmatlanítását.

Ha sok a szervezetben a szabad gyök, többféle károsodást okozhatnak: idő előtti öregedést, daganatos betegséget.

Hogy az intenzív sprintnek milyen hosszú távú negatív hatásai vannak, nem tudjuk, mondja Boushel.

Boushel és munkatársai tovább folytatják a kutatást, keresve az edzés ‘dózisát’ a különböző jellemzők – biomarkerek – mérése útján.

Ha még csak most kezdett edzésre járni, az intenzív, sprint típusú tréning lehet, hogy növeli a teljesítményét, de nem valószínű, hogy egészséges az Ön számára.”

A sportolók és az edzett emberek feltöltik antioxidáns enzimekkel a szervezetüket, ezzel védekeznek a szabad gyökök ellen. Boushel azt ajánlja a kezdőknek, hogy lassan, fokozatosan kezdjék növelni az edzés intenzitását, szakember felügyelete mellett.

A kutatást egy tucat egészséges, de edzetlen vagy csak mérsékelten aktív férfi önkéntesen végezték. A férfiak két hetes tanfolyam után intenzív tréningen vettek részt, amiben több, 30 másodperces, teljes erőből való sprintelés szerepelt, közbe iktatott pihenő időkkel.

A tanulmány a FASEB Journal-ban, a Kísérletes Biológiai Társaságok amerikai szövetségének folyóiratában jelent meg.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-03/uobc-wht032216.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s