Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A kisgyerekeknek van ösztönös mennyiségi érzékük, ami továbbfejleszthető

Posted by Suggestor - 2016. június 17. péntek

Bár a matematikai képességet, úgy tartják, rendkívül nehéz fejleszteni, a Johns Hopkins Egyetem kutatóinak, legalábbis rövid távon, sikerült –  egy egyszerű módszerrel.

„A matematikai képesség nem statikus valami. Nem arról van szó, hogy ha rossz vagy matekból, akkor egész életedben rossz is maradsz” – magyarázza Jinjing ‘Jenny’ Wang. „Mi egy ötperces játékkal javítjuk a gyerekek számolási teljesítményét.”

Az emberek – és az állatok is – a mennyiség iránti érzékkel születnek, ami már csecsemőkorban megmutatkozik.

Ha például egy kisbabának egyik tányéron néhány szem kekszet, egy másikon pedig sokkal több kekszet nyújtunk, még a kisbaba is a sokat fogja választani. Ezt a számokkal kapcsolatos intuíciót nevezik „megközelítő” vagy „approximativ számrendszernek”.

Bár ez a primitív számérzék nem pontos, ezért eltér a matematika egzakt tudományától, kutatások megerősítették, hogy a kétféle képesség kapcsolatban van egymással. Például a Johns Hopkins Egyetem kutatói kimutatták azt is, hogy a korai erős mennyiség iránti érzék megjósolja a későbbi, iskolai matematikai képességet.

De azt eddig még senki nem mondta, hogy ha ezt a mennyiség iránti érzéket fejlesztik kisgyermekkorban, a matematikai képesség fejlődik vele.

A kutatók öt perces számítógépes játékot készítettek, ezzel fejlesztették a 40, ötéves gyerek intuitív szám-érzékét.

Kék és sárga pontok villogtak a képernyőn. A gyerekeknek az volt a feladatuk, mondják meg – anélkül, hogy számolgatni kezdenék, melyik volt több: a kék vagy a sárga.

A gyerekek egy részének fokozatosan egyre nehezebb feladatokat adtak, más részük nehéz feladatokkal kezdett, a harmadik pedig felváltva kapott nehéz és könnyű feladatokat.

Azok a gyerekek, akik a trenírozás szempontjából helyes sorrendben – előbb a könnyebbeket, aztán a nehezebbeket – kapták a feladatokat, sokkal magasabb pontszámot értek el a standardizált tesztből számukra átalakított teszten, válaszaik 80 százalékban voltak helyesek.

Az a csoport, amelyik nehéz feladatokkal indított, 60 százalékos teljesítményt ért el, a nehéz-könnyű feladatokat vegyesen, rendszer nélkül kapó gyerekeknek 70 százalékos volt a teljesítményük.

Elmondható, hogy a számérzék-játék fejlesztette a gyerekek matematikai képességét – legalábbis rövid távon, mondja Lisa Feigenson, a pszichológiai és agytudományok doktora, professzor. Az lesz a következő lépés, hogy megkísérlik kideríteni: hogyan lehet ezzel a módszerrel hosszan tartó eredményt elérni.

„Kutatásunk hangsúlyozza, hogy az az alapvető mennyiségi érzék, amit megfigyelhetünk különböző fajoknál és a fejlődés különböző lépcsőfokain, megfelelő alapot képez a fejlettebb gondolkodáshoz” – zárta Feigenson professzor.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-06/jhu-asn061516.php

Egy hozzászólás to “A kisgyerekeknek van ösztönös mennyiségi érzékük, ami továbbfejleszthető”

  1. uniohid said

    Érdekes!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s