Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Mit meg nem tesznek az emberek merő kíváncsiságból…

Posted by Suggestor - 2016. augusztus 6. szombat

Kutatásunk megmutatja, hogyha sikerül az emberek kíváncsiságát felcsigázni, befolyásolni tudjuk a viselkedésüket: el az egészségtelen ételek felől vagy a lift használatától, az egészségesebb választás felé”- mondja Evan Polman, kutatásvezető (University of Wisconsin-Madison).

Összesen négy kísérletet végeztek, valamennyiből az derült ki, hogy az emberek kíváncsisága befolyásolja a választásukat, szemmel látható magatartásváltozáshoz vezet.

Az első kísérletet az egyetem könyvtárában végezték: 200 ember választhatott egy sima szerencse sütemény és egy csokoládéba mártott között.

A résztvevők felének azt mondták, hogy valami személyes üzenet lesz a sima szerencsesüteményben, a kutatók üzenete, a másik felének nem mondtak semmit.

Túlnyomó többségük – 71 százalékuk – a sima süteményt választotta.

Abban az esetben, ha nem tájékoztatták őket, a résztvevők 80 százaléka a csokoládéval mártott süteményt választotta.

Ha azt mondjuk az embereknek, hogyha a sima süteményt választják, megtudhatnak valamit önmagukról, felcsigázzuk a kíváncsiságukat, és sokkal többen fogják a sima süteményt választani.”

A második kísérlet azzal próbált meg még több embert vonzani, hogy egy videoklippet ígért nekik, ami elárulja egy mágikus trükk titkát.

De a lépcsőzéshez kapcsolódó kutatások lettek a legmeggyőzőbbek.

A kutatók egy kérdést függesztettek ki a lift mellett, azzal az ígérettel, hogy a választ a lépcső mellett fogják megtalálni. Ez az eljárás 10 százalékot jelentett a lépcsőmászók javára.

A másik terepgyakorlatban a friss táplálék fogyasztását akarták 10 százalékkal növelni.

Az alkalmazott stratégia hasonló volt azokhoz a weboldalakéhoz, amelyek úgy akarják a forgalmukat növelni, hogy szenzációhajhász címeket választanak. Ilyeneket: „Nem fogja elhinni, hogy utána mi történt” vagy ”Sokkolni fogja, ha meglátja”. Ezeknek a főcímeknek tipikusan az a célja, hogy kihasználja a kíváncsiságot, épp csak annyi információt nyújtson, hogy kíváncsivá tegye az olvasóját, de annyit már nem, hogy ki is elégítse a kíváncsiságát anélkül, hogy ráklikkelne arra a bizonyos linkre.

Polman és kollégái nem voltak azon meglepve, hogy a kíváncsiság megváltoztatja a viselkedést, de azon igencsak, hogy ilyen erős a hatása.

Az embereknek szükségük van a felcsigázott kíváncsiságuk kielégítésére, és képesek messzire elmenni érte.”

Polman hisz abban, hogy a kíváncsisággal az embereket rá lehet venni az egészségesebb viselkedésre, mozgásra és egészséges étkezésre.

Az eredményeink afelé mutatnak, hogy kíváncsisággal fokozni lehet a részvételt az olyan magatartásban, amire hiányzik az emberek motivációja.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-08/apa-cht072816.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s