Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A pozitív tanár-diák kapcsolat a problémás viselkedés legjobb ellenszere

Posted by Suggestor - 2016. augusztus 11. csütörtök

A Cambridge-i Egyetem kutatói Svájc soknemzetiségű városában, Zürichben végeztek kutatást, amely azt igazolta, hogy a pozitív, támogató tanár-diák kapcsolat jó magatartást vált ki a diákokból, ami legalább négy éven át tart.

A 10-11 éves kiskamaszokat erőteljesen befolyásolja a tanárukkal kialakult jó kapcsolat: hatással van társas viselkedésükre, önzetlenségük, együttműködésük kifejlődésére. Emellett jelentősen csökkenti az osztályban az agressziót és az egymással szembenállást.

Átlagosan 18 százalékkal több proszociális (segítő szándékú) viselkedést tapasztaltak azoknál a diákoknál, akik jó kapcsolatban voltak tanárukkal – és 38 százalékkal kevesebb agressziót, mint azoknál a diákoknál, akik ambivalensen vagy negatívan viszonyultak tanárukhoz.

Ami érdekes, az a jó kapcsolat távoli hatása: még négy év múlva is tíz százalékkal több volt a pozitív magatartás, és kilenc százalékkal kevesebb az agresszív viselkedés közöttük.

Ha pozitív kapcsolat jött létre a tanár és a diákok között, 56 százalékkal kevesebb kezelhetetlen viselkedés: feleselés, bosszúálló magatartás fordult elő. Három évvel később ez 22 százalékra csökkent.

A kutatók szerint a tanár jótékony hatása olyan erős – ha nem erősebb – mint egy intervenciós programé, terrorizálás (anti-bullying) elleni programé vagy tanácsadásé.

A pedagógussal való kapcsolat fontosságát már a kisgyermekeknél is tapasztalták kutatók, programokat alakítottak ki az óvónők kapcsolatának megjavítására a gyerekekkel, ami viszont megjavította a gyerekek magatartását.

„A tanárok fontos szerepet játszanak a gyerekek fejlődésében. Azok a diákok, akik támogatva érzik magukat, kevésbé lesznek agresszívek, inkább egymást segítőek. Most bizonyítékunk van rá, hogy ez a helyzet az óvodás kortól a kamaszkorig” – magyarázta Dr. Ingrid Obsuth.

A kutatók egy hosszú távú, nagy kutatás adatait elemezték, amelyeket zürichi iskolák diákjairól gyűjtöttek éveken át. A legutolsó felmérés 56 iskola 1067 véletlenszerűen kiválasztott diákját érintette.

Adatokat gyűjtöttek tanároktól, diákoktól és szüleiktől évente, később kétévente felmérésekkel és interjúkkal. Kifejlesztettek egy olyan egyedülálló módszert, amellyel a gyerekeket 100 különböző jellemző alapján pontozták, majd párba állították a nagyon hasonló pontszámú gyerekeket: az egyiknek jó, a másiknak negatív vagy ambivalens érzései voltak a tanárával szemben, és a tanárnak is ővele.

Az, hogy a diák hogyan érzékeli a viszonyt a tanárával, a .legfontosabb a viselkedése szempontjából. Azok, akik pozitív kapcsolatot ápoltak tanárukkal, 15 éves korukig kevesebb agresszív viselkedést tanúsítottak.

„Bár ez egyelőre az első olyan kutatás, amely a serdülők körében vizsgálja a tanár-diák kapcsolatot, eredményeink azt mutatják – az előző kutatásokkal egybehangzóan -, hogy a segítő magatartású emberekkel – akik lehetnek társak, tanárok vagy maga az egész intézmény – kialakult kötelék védőfaktor a gyerekeknél a problémás magatartással szemben” – mondta Manuel Eisner, a Cambridge-i Egyetem professzora.

Dr. Obsuth hozzáfűzte: „Ideálisan, a tanári curriculum része kellene, hogy legyen a támogató tanár-diák kapcsolat kiépítése – a serdülők jó közérzetének biztosítására.”

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-08/uoc-ptr080916.php

Egy hozzászólás to “A pozitív tanár-diák kapcsolat a problémás viselkedés legjobb ellenszere”

  1. uniohid said

    “…a tanár jótékony hatása olyan erős – ha nem erősebb – mint egy intervenciós programé…”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s