Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A CrossFit edzés híveinek is szükségük van pihenésre

Posted by Suggestor - 2016. szeptember 3. szombat

A folyamatos *CrossFit stílusú edzés leronthatja az immunrendszert – jelentette ki a kutatás lefolytatása után Dr Ramires Tibana, a Catholic University of Brasilia – a Brazil Katolikus Egyetem – kutatásvezetője.

*CrossFit-edzés: több sportág mozgáselemeit vegyíti, pl. az atlétikát, a gimnasztikát, a súlyemelést, az evezést vagy az úszást

A CrossFit pártolói azt mondják, hogy a kardio- és az erősítő tréning, a változatos és nagy intenzitású edzés jelentősen fokozza a fizikai és az általános fittséget, méghozzá rövid idő alatt, amelynek eredményeként a test izmos, harmonikus, kiegyensúlyozott lesz.

A CrossFit kritikusai szerint a baj az ebben az edzéstípusban, hogy inkább az eredményre teszi a hangsúlyt, semmint a technikára, ezért nagy a sérülés kockázata, tekintetbe véve a résztvevők tapasztalatlanságát.

A CrossFit edzésben gyakran szerepelnek gyors egymásutánban végrehajtott gyakorlatok, kevés vagy egyáltalán semmi pihenővel.

Félő, mondják a kutatók, hogy nincs egyensúlyban az edzés és a pihenés, ami kifáradást, stresszt és betegséget okoz.

Vannak rá bizonyítékok, hogy az intenzív gyakorlatok megismétlése a következő napon a fehérvérsejtek pusztulásához vagy működésképtelenségéhez vezethet.

Ez a kutatás, amelynek eredményét a Frontiers in Physiology közölte, a CrossFit tréninget vizsgálta, két egymást követő napon: megnézte, hogyan hat az immunrendszer működésére, a gyulladáskeltő fehérjékre, a metabolikus stresszre és az izomerőre.

A résztvevők két, egymást követő napon intenzív CrossFit stílusú edzésen vettek részt, amelyben szerepelt olimpiai súlyemelés, erőemelés és gimnasztikai gyakorlatok. A résztvevők a lehető legrövidebb idő alatt akarták elvégezni a gyakorlatokat, anélkül, hogy a technikára különösebben ügyeltek volna.

A kutatók mérték az izomerőt, a gyulladáskeltő citokinek szintjét, a metabolikus markereket – az edzés előtt, alatt és után.

Az edzés erős metabolikus választ provokált, és csökkent a gyulladásgátló citokinek szintje (ezek olyan fehérjék, amelyeket a fehérvérsejtek termelnek, hogy legyőzzék a gyulladást). Az egymás utáni edzés tehát ténylegesen rontotta a normális immunfunkciót.

Ugyanakkor az edzés nem hatott negatívan az izomerőre. Mit jelent mindez a CrossFit résztvevők számára?

„A nem tapasztalt atlétáknak -akik az egészségük érdekében vesznek részt a CrossFit edzésen – azt ajánljuk, hogy csökkentsék az edzések számát: két egymást követő, intenzív tréning után iktassanak be szünnapot, hogy elejét vegyék az immunszuppressziónak, az immunrendszer alulműködésének” – tanácsolja Dr. Tibana.

Különösen fontos ez azok számára, akik valamilyen betegségből épp hogy csak fölépültek, akiknek gyengébb az immunrendszere vagy az évnek abban az időszakában, amikor gyakoriak a vírusos megbetegedések.

Dr. Tibana azt ajánlja, pihenjenek egy napot két edzés között, vagy vegyenek igénybe alternatív regenerációt: regeneratív (alacsony intenzitású és rövid idejű) edzést, masszázst vagy krioterápiát (hidegterápiát).

„Tartsa tiszteletben a pihenését” – üzeni Dr. Tibana a CrossFit edzés híveinek.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-09/f-cnr090116.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s