Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Krónikus alváshiányban idegeket védő hatást nyújt a testedzés

Posted by Suggestor - 2016. szeptember 27. kedd

Az Uppsala-i Egyetem kutatócsoportja azt vizsgálta, vajon az endocannabinoidok – amelyek ugyanazzal a receptorral kapcsolódnak, mint a kannabisz – hogyan hatnak a kevés alvásidő állapotában, és vajon az edzés változtat-e a hatáson.

A krónikus alváshiányt összefüggésbe hozzák a túlsúllyal és az elhízással, korábbi kutatások bebizonyították, hogy egészséges személyek, akik keveset aludtak, többet ettek, egészségtelen ételeket választottak, és nagy kalóriatartalmú ételek után vágyakoztak.

„Az előző kutatások kimutatták, hogy az éhséghormonok szintje alvás-megvonás után megváltozik, de az eredmények nem voltak eléggé egyértelműek. Továbbá, mivel az edzésnek sok kedvező hatása van, kíváncsiak voltunk rá, hogy az edzés befolyásolni tudja-e az alváshiány hatását a különböző hormonális utakra, amelyeket még nem is ismerünk” – magyarázta Jonathan Cedernaes, vezető szerző, az egyetem kutatója.

A kutatást úgy folytatták le, hogy egészséges, normál súlyú résztvevőket két külön alkalomra behívtak: aludjanak az egyetem laboratóriumában, hogy tanulmányozni tudják őket. Három egymást követő éjszakát normálisan átaludtak, majd három éjszakán át csak négy órát aludtak éjszakánként.

Az étkezések és azt aktivitás standardizálva volt, amíg a résztvevők a laborban tartózkodtak, a kutatók több ízben vért vettek tőlük, hogy ellenőrizzék az endocannabinoid szintjüket.

Ugyanezt megtették az utolsó napon is, mielőtt és miután egy rövid, ám intenzív edzésnek vetették alá a résztvevőket.

A kutatók úgy találták, hogy a 2AG – 2-arachidonoylglycerol, ami az agy legbőségesebben termelt endocannabinoidja – , 80 százalékkal magasabb volt a négy órás alvások után, mint a normális alvás után.

Amikor a résztvevők intenzív testedzést végeztek, a 2AG szint a fele értékkel ment fel, függetlenül attól, hogy a résztvevőknek megengedték-e, hogy átaludják normálisan a három éjszakát, vagy csak négy órát engedélyeztek.

„Ahogy korábban mi is (és mások is) kimutattuk, az alvás-megvonás megnövelte a szubjektív éhségérzetet – összehasonlítva a kipihent állapottal. Mivel az endocannabinoidoknak szerepük van az éhségérzet és az étvágy előmozdításában, ez megmagyarázza a miértet. Mellesleg, eközben mi alacsonyabb stressz-szintet mértünk az edzés utáni alváshiányos állapotban.

„Figyelemre méltó, hogy a kísérletben résztvevőknél alvás-megvonás idején ugyanúgy megemelkedik az endocannabinoid-szint edzéskor, mint a kipihent résztvevőknél.

Az endocannabinoidok okozzák a futók ‘high’ – gyönyör – érzetét csakúgy, mint az edzés bizonyos neuroprotektív (idegeket védő) hatását.”

„Ezért úgy véljük, hogy – még krónikus alváshiány esetén is – az edzés nyújthat hasonló, valószínűleg neuroprotektív hatást, ugyanúgy, mint elegendő alvás állapotában.”

„Ez fontos kutatási terület a jövőre nézve, mert mi – és mások is – azt tapasztaltuk, hogy a rövid alvásidő önmagában véve káros az agyra, hosszú távon megnövelheti például az Alzheimer-kór kockázatát” – fejezte be Jonathan Cedernaes, a kutatás vezetője.

Forrás: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160926105542.htm

Egy hozzászólás to “Krónikus alváshiányban idegeket védő hatást nyújt a testedzés”

  1. uniohid said

    “…mi – és mások is – azt tapasztaltuk, hogy a rövid alvásidő önmagában véve káros az agyra, hosszú távon megnövelheti például az Alzheimer-kór kockázatát”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s