Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Hogyan szívhatják be a legkevesebb mérget biciklisek és gyalogosok a forgalmas városi utakon?

Posted by Suggestor - 2016. november 12. szombat

Milyen sebességgel érdemes bicikliznünk vagy sétálnunk a forgalmas városi utakon, ha a minimálisra akarjuk csökkenteni a szennyezett levegő belélegzését? – a Brit Kolumbia Egyetem kutatója foglalkozott ezzel a témával.

Kutatása eredményeként megállapította, hogy a kerékpárosoknak 12 és 20 kilométer/óra közötti sebességgel kell haladniuk, míg a gyalogosoknak 2 – 6 kilométer közötti sebességgel kell mozogniuk ahhoz, hogy minimalizálják a közlekedés szennyezte levegő belélegzését.

„Minél gyorsabban mozgunk, annál mélyebben lélegzünk, és annál több szennyezett levegő jut a tüdőnkbe, igaz viszont, hogy rövidebb ideig leszünk kitéve a forgalomnak. Elemzésünk arra ad választ, hol van az optimum” – magyarázta Alex Bigazzi, az egyetem építőmérnöki karának, közösségi és regionális közlekedéstervező munkatársa.

Egy tízezer fős országos minta felhasználásával készült számítógépes modellel számította ki az ideális utazó sebességet különböző korú és nemű csoportok számára.

A húsz év alatti női kerékpárosok számára az ideális sebesség, ami a legkisebb szennyezettség kockázatát rejti: 12,5 km/óra. Húsz év alatti fiúknak a 13,3 km/óra ajánlott.

A 20 és 60 év közötti korcsoportnak, férfiaknak és nőknek egyaránt, az ideális a 13 és 15 km/óra sebesség.

A húsz év alatti gyalogosok 3 km/óra sebességgel kellene haladjanak, míg az ennél idősebbek 4 km/órával. Az ajánlás mindkét nembéliekre vonatkozik, akkor éri őket a legkisebb expozíció a forgalmas utakon.

„Ha ennél a számított optimális értéknél sokkal gyorsabban halad valaki, akkor erősebben ki lesz téve a légszennyezésnek. A jó hírünk az, hogy az optimális értékek nagyon közel vannak a valósághoz, a legtöbb ember ilyen sebességgel közlekedik” – mondja Bigazzi.

Az írás az International Journal of Sustainable Transportation című szakfolyóiratban jelent meg.

Forrás: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161027123002.htm

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s