Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Még stressz alatt is jobban teljesítenek a nem ismétléssel, hanem előhívási technikával tanuló diákok

Posted by Suggestor - 2016. november 27. vasárnap

Ha úgy tanulunk, hogy az emlékek visszanyerésének technikáját gyakoroljuk, védve lesz memóriánk a stressz negatív hatása ellen – állítják a Tufts University kutatói.

120 egyetemistával végezték a kísérletet: a kísérleti személyek a visszanyerési technikával  (emlékek előhívása) megtanultak néhány sorozat szót és képet, és a stressz nem tudott negatív hatást gyakorolni a teljesítményükre.

Azok a kísérleti személyek, akik csak a tanulás technikáját ismerték: az anyag újraolvasását, hogy memorizálják, általában is, de a stressz után kiváltképpen, kevesebb részletre emlékeztek.

„A stressz alatt álló emberek tipikusan kevéssé hatékonyak az információ memóriából való visszanyerésében. Mi kimutatjuk, hogy a helyes tanulási stratégia – ez esetben a visszanyerési technika, a gyakorlati teszt, olyan erős emlékezést eredményez, hogy még nagy stresszhatás alatt is képes lesz az egyén hozzáférni a memóriájához” – mondta Avanna Thomas professzor.

„Eredményeinkből arra lehet következtetni, hogy nem arról van szó, milyen sokat vagy milyen sokáig tanulunk, hanem arról: hogyan tanulunk?”- magyarázza Amy Smith pszichológus hallgató.

A kísérleti személyeknek 30 szóra és 30 képre kellett emlékezniük. Számítógép képernyőjén mutatták egyik szót, illetve képet a másik után, néhány másodpercre, és 10 másodpercet kaptak a résztvevők arra, hogy begépeljenek egy mondatot, emlékeztetőül, közvetlenül, miután látták a megtanulni valót.

A visszanyerési technikát alkalmazó csoport gyakorlati tesztet csinált, ami annyit tesz, hogy szabadon felsorolt annyi szót-képet, amennyire csak emlékezett.

A másik csoportnak – a tanulási technikát alkalmazónak – a képernyőn újra megjelenítették a szavakat-képeket, egyiket a másik után, egyszerre csak egyet, néhány másodpercre. Több ízben is végigmehettek rajta.

Ezután 24 óra szünet következett, majd mind a két csoportnak a felét váratlan stressznek tették ki. (Beszédet kellett rögtönözni, matematikai feladatot megoldani – bizottság előtt, videofelvétellel.)

Stressz-szituáció közepette kellett elvégezniük a memória-tesztet az előző napon tanultakról.

Húsz perccel a stressz-szituáció után – késleltetett stressz-reakcióként – újra elvégezték a memória tesztet.

A többi résztvevő – akiket nem érintett a stressz – egy közömbös feladatot kaptak, és aközben, majd annak befejeztével végezték el a memória-tesztet.

A stressz alatt álló, visszanyerési technikával tanuló személyek átlagosan 11 szóra, illetve képre emlékeztek többre, mint akármelyik másik csoport – többre, mint  a stressz alatt nem álló, visszanyerési technikával tanuló társaik, akik 10 szóra, képre emlékeztek.

Azok a résztvevők, akik tanulási technikát használtak, átlagosan 7 szóra-képre emlékeztek – ez a stressz alatt álló személyekre vonatkozott, illetve 9-re – a stressztől megkíméltek.

„Már az előző kutatás is azt mutatta, hogy a visszanyerési technika az egyik létező legjobb tanulási stratégia, mégis meglepődtünk, mennyire hatékony stressz esetén. Mintha nem is lett volna stressz alatt a memóriájuk” – jelentette ki Smith. „Tesztvizsgával tanulni, kényszerítve lenni előhívni a szükséges információt újra meg újra, nagyon erős hatást gyakorol a hosszú távú memória megtartó képességére, és úgy látszik,  hasznunkra van a nagy-kockázatú, stresszel terhes szituációkban is.

Előzőleg már egy sor kutatás kimutatta a stressz memóriát rontó hatását, de kevés foglalkozott a különböző tanulási stratégiák befolyására. Ez a kutatás arra enged következtetni, hogy a visszanyerési technikával való tanulás nemcsak hatékony, de megvédi a memóriát a stressz negatív hatásától.

A kutatók megjegyzik, hogy az egyes személyeknek eltérő a stressztűrésük, tekintettel erre, megismétlik a kísérletet – kiterjesztve a kutatást komplexebb szituációra – például idegen nyelv tanulására is, és a stresszforrást vizsgakörnyezeten kívüli stresszhelyzetre..

Forrás: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-11/tuhs-ptp111716.php

Egy hozzászólás to “Még stressz alatt is jobban teljesítenek a nem ismétléssel, hanem előhívási technikával tanuló diákok”

  1. uniohid said

    “… a visszanyerési technika az egyik létező legjobb tanulási stratégia,…” – Anno ezt nem tudva, ám ösztönösen így tanultam : ).

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s