Még stressz alatt is jobban teljesítenek a nem ismétléssel, hanem előhívási technikával tanuló diákok
Posted by Suggestor - 2016. november 27. vasárnap
Ha úgy tanulunk, hogy az emlékek visszanyerésének technikáját gyakoroljuk, védve lesz memóriánk a stressz negatív hatása ellen – állítják a Tufts University kutatói.
120 egyetemistával végezték a kísérletet: a kísérleti személyek a visszanyerési technikával (emlékek előhívása) megtanultak néhány sorozat szót és képet, és a stressz nem tudott negatív hatást gyakorolni a teljesítményükre.
Azok a kísérleti személyek, akik csak a tanulás technikáját ismerték: az anyag újraolvasását, hogy memorizálják, általában is, de a stressz után kiváltképpen, kevesebb részletre emlékeztek.
„A stressz alatt álló emberek tipikusan kevéssé hatékonyak az információ memóriából való visszanyerésében. Mi kimutatjuk, hogy a helyes tanulási stratégia – ez esetben a visszanyerési technika, a gyakorlati teszt, olyan erős emlékezést eredményez, hogy még nagy stresszhatás alatt is képes lesz az egyén hozzáférni a memóriájához” – mondta Avanna Thomas professzor.
„Eredményeinkből arra lehet következtetni, hogy nem arról van szó, milyen sokat vagy milyen sokáig tanulunk, hanem arról: hogyan tanulunk?”- magyarázza Amy Smith pszichológus hallgató.
A kísérleti személyeknek 30 szóra és 30 képre kellett emlékezniük. Számítógép képernyőjén mutatták egyik szót, illetve képet a másik után, néhány másodpercre, és 10 másodpercet kaptak a résztvevők arra, hogy begépeljenek egy mondatot, emlékeztetőül, közvetlenül, miután látták a megtanulni valót.
A visszanyerési technikát alkalmazó csoport gyakorlati tesztet csinált, ami annyit tesz, hogy szabadon felsorolt annyi szót-képet, amennyire csak emlékezett.
A másik csoportnak – a tanulási technikát alkalmazónak – a képernyőn újra megjelenítették a szavakat-képeket, egyiket a másik után, egyszerre csak egyet, néhány másodpercre. Több ízben is végigmehettek rajta.
Ezután 24 óra szünet következett, majd mind a két csoportnak a felét váratlan stressznek tették ki. (Beszédet kellett rögtönözni, matematikai feladatot megoldani – bizottság előtt, videofelvétellel.)
Stressz-szituáció közepette kellett elvégezniük a memória-tesztet az előző napon tanultakról.
Húsz perccel a stressz-szituáció után – késleltetett stressz-reakcióként – újra elvégezték a memória tesztet.
A többi résztvevő – akiket nem érintett a stressz – egy közömbös feladatot kaptak, és aközben, majd annak befejeztével végezték el a memória-tesztet.
A stressz alatt álló, visszanyerési technikával tanuló személyek átlagosan 11 szóra, illetve képre emlékeztek – többre, mint akármelyik másik csoport – többre, mint a stressz alatt nem álló, visszanyerési technikával tanuló társaik, akik 10 szóra, képre emlékeztek.
Azok a résztvevők, akik tanulási technikát használtak, átlagosan 7 szóra-képre emlékeztek – ez a stressz alatt álló személyekre vonatkozott, illetve 9-re – a stressztől megkíméltek.
„Már az előző kutatás is azt mutatta, hogy a visszanyerési technika az egyik létező legjobb tanulási stratégia, mégis meglepődtünk, mennyire hatékony stressz esetén. Mintha nem is lett volna stressz alatt a memóriájuk” – jelentette ki Smith. „Tesztvizsgával tanulni, kényszerítve lenni előhívni a szükséges információt újra meg újra, nagyon erős hatást gyakorol a hosszú távú memória megtartó képességére, és úgy látszik, hasznunkra van a nagy-kockázatú, stresszel terhes szituációkban is.
Előzőleg már egy sor kutatás kimutatta a stressz memóriát rontó hatását, de kevés foglalkozott a különböző tanulási stratégiák befolyására. Ez a kutatás arra enged következtetni, hogy a visszanyerési technikával való tanulás nemcsak hatékony, de megvédi a memóriát a stressz negatív hatásától.
A kutatók megjegyzik, hogy az egyes személyeknek eltérő a stressztűrésük, tekintettel erre, megismétlik a kísérletet – kiterjesztve a kutatást komplexebb szituációra – például idegen nyelv tanulására is, és a stresszforrást vizsgakörnyezeten kívüli stresszhelyzetre..
Forrás: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-11/tuhs-ptp111716.php
uniohid said
“… a visszanyerési technika az egyik létező legjobb tanulási stratégia,…” – Anno ezt nem tudva, ám ösztönösen így tanultam : ).