Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A modern dízel üzemű személyautók károsanyag-kibocsátása jóval nagyobb, mint a kamionoké, buszoké

Posted by Suggestor - 2017. január 10. kedd

Átvétel a greenfo.hu-ról

A modern dízelüzemű személygépkocsik motorjai tízszer annyi káros anyagot eresztenek a levegőbe, mint a teherautók, kamionok és buszok motorjai, derül ki a legfrissebb EU-s kutatási adatokból. Az Európai Unióban ugyanis jóval szigorúbb előírások vonatkoznak a nitrogén-oxidok kibocsátására a nehéz járművek esetében, mint a személyautóknál.

A városi levegőben felgyűlő nitrogén-monoxid és nitrogén-dioxid egészségre ártalmas, súlyos légzőszervi betegségeket okozó gázok, és évente több ezer haláleset írható a számlájukra az unióban. Az autóforgalomnak köszönhető nitrogén-oxid oroszlánrészét dízelüzemű motorok juttatják a levegőbe, és a friss független labortesztek szerint az utólag vizsgált motorok a megengedett mérték hatszorosát bocsátották ki magukból.

A kutatók szerint az lenne a legkevesebb, pláne a Volkswagen dízelbotránya után, ha az eddiginél jóval szigorúbb követelményeket támasztanának a gyártókkal szemben, írjta a Guardianra hivatkozva az Index.

A VW-botrányban kulcsszerepet játszó Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (International Council on Clean Transportation, ICCT) új jelentése autók, teherautók és buszok összehasonlító tesztjein alapul, amik során realisztikus közlekedési körülmények között vizsgálták az adott motorok károsanyag-kibocsátását.

Balra a teherautók régi szabályozás szerinti károsanyag-kibocsátása, jobbra pedig az új szabályozás szerinti kibocsátás, összehasonlítva a korszerű dízelautók kibocsátásával

Balra a teherautók régi szabályozás szerinti károsanyag-kibocsátása, jobbra pedig az új szabályozás szerinti kibocsátás, összehasonlítva a korszerű dízelautók kibocsátásával

Balra a teherautók régi szabályozás szerinti károsanyag-kibocsátása, jobbra pedig az új szabályozás szerinti kibocsátás, összehasonlítva a korszerű dízelautók kibocsátásával. Grafika: ICCT

A kutatás során Németországban és Finnországban tesztelt nehéz járművek kilométerenként 210 milligramm nitrogén-oxidot bocsátottak ki, feleannyit se, mint a korszerű dízelautók, amikre a legmagasabb 500mg/km-es “Euro 6” sztenderd vonatkozik. Ráadásul a buszok és teherautók nagyobb motorjai több dízelolajat fogyasztanak, így a kapott adatokat súlyozva az derült ki, hogy a személyautók tízszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki egy liter üzemanyag elégetésével.

Az Index szerint az ICCT elemzése azt is felfedte, hogy míg a busz- és teherautó gyártók képesek a hatóságilag előírt légszennyezési értékeket tartani valós körülmények között is, addig a dízel személygépkocsik káros kibocsátása drámaian emelkedik mihelyst az utakra kerülnek.

Az autókat csak laboratóriumi körülmények között vizsgálják az eu-s szervek, és a gyártók által rendelkezésre bocsájtott prototípusok adatai többnyire nem állnak összhangban a sorozatgyártott autók tényleges adataival.

Ezzel ellentétben a buszok és teherautók vizsgálata 2013 óta mobil eszközökkel történik, és a hatóságok szúrópróbaszerűen, valós vezetési körülmények között tesztelik azokat.

https://i0.wp.com/kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1438/14389/143890/14389052_c9ede71126a7a3ad884bf15587915fa8_wm.png

Dízelautó szégyengrafikon: az oszlopok a laborteszteken mért és a valós körülmények közötti kibocsátás közötti eltérést mutatják, minél magasabb az oszlop, annál nagyobb az eltérés. Grafika: ICCT

Szeptembertől új autótesztelési szabályok lépnek életbe az EU-ban, a tesztelt személyautókra úgynevezett PEMS (portable emissions measurement systems, azaz hordozható emissziómérő) műszert szerelnek, és valós vezetési és útviszonyok közt elemzik a kibocsátási adatokat.

Az ICCT viszont arra figyelmeztet, hogy a gyártók még így is trükközhetnek azzal, hogy gondosan kiválasztott és felkészített autót adnak oda tesztelésre. Peter Mock, az ICCT igazgatója szerint a legjobb megoldás az lenne, ha közönséges, már forgalomba került, használat alatt lévő szériaautókat tesztelnének, ahogy azt az Egyesült Államokban is teszik a dízelbotrány óta.

Forrás: http://greenfo.hu/hirek/2017/01/07/a-fobunos-dizelautok

Egy hozzászólás to “A modern dízel üzemű személyautók károsanyag-kibocsátása jóval nagyobb, mint a kamionoké, buszoké”

  1. uniohid said

    : (

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s