Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Kevésbé szennyező a modern dízelautó, mint a benzines?

Posted by Suggestor - 2017. július 19. szerda

A modern dízel autók általában kevesebb szennyező anyagot bocsátanak ki, mint a benzin üzeműek – ezt állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

Amióta a dízel gépkocsik tisztábbak lettek, a hatóságoknak a levegőt jobban szennyező benzinnel működő kocsikra kell fókuszálniuk – mondja Patrick Hayes, aki a terepmunka oroszlánrészét végezte, és jelenleg az Université de Montréal munkatársa.

„A dízel járműnek rossz a reputációja, mert látni lehet a szennyezését, de az a – közvetlenül nem látható – szennyezés, ami a benzin üzemű kocsiból jön, valójában sokkal rosszabb.”

„A következő lépésben a benzines járművekre kell koncentrálni és arra, hogy eltüntessék a régi dízel meghajtású járműveket az utakról. A modern dízelmotorok már új szabvány szerint készültek, és már nagyon tiszták, úgyhogy a figyelmet már a közúti és a nem-közúti benzinmotoros járművekre kell irányítani. Ez a következő lépés.”

A kutatásban közreműködtek svájci, norvég, olasz, francia és amerikai kutatók. A zürichi Paul Scherrer Institute laboratóriumában utána néztek a dízelmotoros és a benzinmotoros autók szénből származó mikroszkopikus részecske-kibocsátásának (PM).

A szénből származó PM koromból, primér szerves aeroszolból (POA) és főként másodlagos szerves aeroszolból (SOA) tevődik össze, amely káros reaktív oxigén származékokat tartalmaz, és képes a tüdő szövetét károsítani.

Az elmúlt években kibocsátott új dízelautókat kötelező volt dízel részecske szűrővel fölszerelni, amely jelentősen csökkentette a szennyezésüket.

A svájci laboratóriumban a következőt állapították meg: „a benzinüzemű gépkocsik átlagosan tízszer annyi szénből származó mikroszkopikus részecskét bocsátanak ki 22 Celsius fokon, de – 7 Celsius fokon 62-szer annyit, mint a dízel üzeműek.

„Ez az emisszió növekedés alacsonyabb hőmérsékleten a hideg indítás hangsúlyosabb hatásának tudható be. Hidegben a benzinmotor kevésbé hatékony, mert nem melegedett még be.”

„Ezek az eredmények megkérdőjelezik azt a jelenlegi véleményt, hogy a dízelautók messze nagyobb részecske kibocsátással rendelkeznek, ami a motorjuk hatékonyságát és szennyező erejét tükrözi.”

Az igaz, ismerte el a kutató, hogy a régebbi dízel autók többet szennyeznek, mint a benzinesek, mert nincs részecskeszűrőjük, és a dízel járművek általában sokkal több nitrogén oxidot bocsátanak ki, ami szmogot és savas esőket okoz.

A levegőszennyezési vizsgálathoz a terepmunkát Hayes végezte Kaliforniában, 2010-ben. Négy héten át Pasadenában, a California Institute of Technology parkolójában elemezte a Los Angeles-i forgalmas útjának levegőjét.

Most pedig Kanada távoli északi területein méri a levegőszennyezést, „ott, ahol az atmoszféra szennyező anyagai elülnek”.

Szeretné jobban megérteni a részecske szennyezés eredetét az Arktiszon, ezért az utóbbi két évet Eurekán, Nunavut-ban, az Ellesmere szigeten töltötte, ott végzett méréseket.

Forrás: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-07/uom-din071717.php

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.