Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Élhető városrész egy élhető városban: Aspern, Bécs Tóvárosa

Posted by Suggestor - 2018. február 3. szombat

Átvétel a Kislábnyom hírlevél 2018 januári számából

Nagyot gondoltak a bécsi városvezetők és lakosok 2007-ben. Megálmodtak egy élhető, autómentes, természetközeli városrészt, ahol minden megtalálható egy helyen: lakóhelyek, munkahelyek, vásárlási lehetőség, iskola, óvoda, szórakozási lehetőségek. A tervezéskor az életminőség és együttműködés elősegítése volt az elsődleges cél.

Aspern 1905-ig önálló kisváros volt Bécs mellett a Duna bal partján, majd 1912-től 1977-ig az asperni repülőtér működött a területen, változó intenzitással és funkciókkal. A repülőtér elhagyatott és környezetileg megviselt területére tervezték meg a maga nemében Európában egyedülálló városrészt. A tervezés 2004 és 2007 között, széles nemzetközi és helyi együttműködés és társadalmi konzultációk mentén zajlott, majd a végleges tervet 2009-ben mutatták be.

A városrész átgondoltságát mutatja a kialakítása, a közlekedése, de a közösségi életének szervezettsége is. Óriási területről, és projektről van szó: a 240 hektáros területet, mely 340 focipályának felel meg, 2009-től 2028-ig folyamatosan építik, és az 5 milliárd eurós (1540 milliárd forint) beruházás 8500 lakást, azaz 20000 fő lakhatását, és szintén 20000 munkahelyet teremt. A lakások ára 3 ezer euró (925 ezer forint)/m2 körül mozog, ami nem kevés, de nem is kiugró Ausztriában.

Már a terület alaprajza is az egységet, a funkcionalitást és a befogadást jelzi. A kör alakú területet egy körút veszi körbe, de autópályáktól elszigetelten, zöld környezetet biztosít az itt élőknek. A terület közepét egy mesterséges tó adja. Amellett, hogy kellemes környezetet biztosít, azért létesítették, mert az építkezés alatt, az egykori repülőtér felszámolásakor keletkezett krátert így tudták hasznosítani, és a kitermelt 600 ezer tonna betont nem kellett elhordani, sőt ideszállítani, hanem beépítették az új épületekbe.

Az említett körúton belüli terület az autóktól szinte mentes, a közösségi mélygarázsokban lehet parkolni. A területen belül a gyaloglást és a biciklizést támogatják, illetve buszjárattal segítik az itt lakókat. Van közösségi biciklipark, melyhez közösségi tulajdonú utánfutót lehet kötni, mely a boltban bevásárlókocsiként is működik, de a kényelemesebbeknek házhoz szállítást is biztosítanak. A metrót 2013-ban hosszabbították meg, így 25 perc alatt Bécs belvárosába lehet érni. Az első lakásokat 2014-ben adták át, azaz a metró már egy évvel korábban elkészült!

Az energiaellátás elsősorban tiszta megújulókra épül (napelem, napkollektor, hőszivattyú), emellett a keletkezett szemétből a városrész saját szemétégetőjében szintén áram termelődik. Összességében a házak több energiát termelnek, mint amennyit használnak, a lakók felhasználási szokásait pedig intelligens rendszerek mérik.

Érdemes szót ejteni a lakosok szerepéről. A tervezési fázistól kezdve a bécsi lakosok folyamatosan alkalmat kaptak, hogy aktívan részt vegyenek, véleményt nyilvánítsanak. Az ott lakók, az úgynevezett „élő laboratóriumokon” keresztül továbbra is szoros részét képezik a városnak, nem csak passzív résztvevők. Rengeteg közösségi program, közösségi terek segítik a barátkozást, közös ötletek kifejlesztését. Van egy információs központ, mely tájékoztatást, segítséget nyújt. A lakások között van/lesz saját tulajdonú és bérlemény, sőt szociális bérlemény is, és a változatos méretekkel azt akarták elérni, hogy különböző generációk és társadalmi csoportok tudjanak találkozni és együtt élni.

Igaz, Bécs mindig is a legélhetőbb városok közé tartozott, és biztos, hogy Aspern nem fog rontani a helyzetén.

Fordítás és összefoglaló: Boza-Kiss Benigna, GreenDependent

Forrás: http://kislabnyom.hu/elheto-varosresz-egy-elheto-varosban-aspern-becs-tovarosa

Reklámok

2 hozzászólás to “Élhető városrész egy élhető városban: Aspern, Bécs Tóvárosa”

  1. Suggestor said

    sehol egy stadion? sehol egy múzeum?

  2. uniohid said

    “A tervezés 2004 és 2007 között, széles nemzetközi és helyi együttműködés és társadalmi konzultációk mentén zajlott…”

    “…2009-től 2028-ig folyamatosan építik…”

    ” A metrót 2013-ban hosszabbították meg, így 25 perc alatt Bécs belvárosába lehet érni. Az első lakásokat 2014-ben adták át, azaz a metró már egy évvel korábban elkészült!”

    “A tervezési fázistól kezdve a bécsi lakosok folyamatosan alkalmat kaptak, hogy aktívan részt vegyenek, véleményt nyilvánítsanak.”

    “Igaz, Bécs mindig is a legélhetőbb városok közé tartozott…” – Hát, nem a véletlen műve!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s