Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Van, ami szennyezőbb a gépkocsiknál, és mégsincs rá külön adó

Posted by Suggestor - 2018. december 6. csütörtök

Infostart / MTI 2018. december 5. 16:49

Noha a légi forgalom egységnyi , utaskilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása duplája a személygépkocsikénak, és 1990 óta abszolút tételben meg is duplázódott a kibocsátás, a kerozinra mégsem vetnek ki ásványolaj-adót, a nemzetközi repülőjegyekre pedig áfát – kifogásolta a Verkehrsclub Österreich (VCÖ) osztrák környezetvédelmi szervezet szerdán publikált jelentése szerint.

Az osztrák környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt adatai szerint a légiforgalom teljesítményegységenként, utaskilométerenként 451 gramm szén-dioxidot bocsát ki, dupláját a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak.

A légiforgalom 1990-ben 900 ezer tonna szén-dioxidot juttatott a légkörbe Ausztriában, tavaly pedig 2,3 millió tonnát, amely 1,5 millió személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg.

Az Európai Unióban a légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása az 1990-es 83 millió tonnáról 2017-re duplájára, 164 millió tonnára emelkedett.

Miközben a személygépkocsik szén-dioxid kibocsátása 60 százalékkal emelkedett 1990 óta Ausztriában, a közúti teherforgalomé pedig 91 százalékkal, addig a légiforgalomé 155 százalékkal.

A VCÖ kihangsúlyozza jelentésében, hogy a repülőgép-üzemanyag ára a légiforgalom magas emissziós értékei ellenére sem tartalmaz ásványolaj-adót, sőt a vasúti jegyekkel ellentétben a nemzetközi repülőjegyek árában nincs még áfa sem.

Ausztriában tavaly 910 millió liter kerozint (repülőgép üzemanyagot) tankoltak. A gépjárművek üzemanyagára kivetett ásványolaj-adót alapul véve ez tétel a VCÖ számítása szerint tavaly 440 millió eurós “adókedvezményt” jelentett a légiközlekedésnek. A repülőjegyekre kivetett adó viszont ennek csak egy töredékével, 116 millió euróval pótolta a költségvetés így kieső adóbevételét.

Mivel azonban az idén a repülőjegyekre kivetett adó a felére csökken, a költségvetés bevételei is kisebbek lesznek.

“Mindaddig, amíg a kerozin ára nem tartalmaz ásványolaj-adót, a repülőjegyek adóztatásával kellene egyenlő feltételeket teremteni az EU-ban” – jelentette ki Markus Gansterer, a VCÖ szakértője.

Véleménye szerint az Európán belüli vasúti összeköttetést kellene elsősorban fejleszteni, nagysebességű vasúti pályákkal kellene összeköttetést létesíteni a jelentősebb városok között. Ezzel a megoldással ki lehetne váltani az Európán belüli rövid repülőjáratokat, ami nagyban hozzájárulhatna a klímacélok teljesítéséhez a közlekedésben.

Forrás: https://infostart.hu/gazdasag/2018/12/05/a-legi-forgalom-szen-dioxid-kibocsatasa-duplaja-a-szemelygepkocsikenak

Reklámok

2 hozzászólás to “Van, ami szennyezőbb a gépkocsiknál, és mégsincs rá külön adó”

  1. N.E. said

    Ez egy teljesen jogos észrevétel. A légiközlekedés-lobbi elhitette velünk, hogy a repülés a modern ember életének a szerves és természetes része, mindenkinek joga és alapvető szüksége-igénye van rá stb. A fapados légitársaságokkal sikerült a célközönséget még inkább kiszélesíteni, azaz még több utast, repült utaskilométert és kibocsátott szennyezést elérni.

  2. UNIOHID said

    “… dupláját a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s