Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Szigorú megállapodás született a gépkocsik szén-dioxid kibocsátását illetően az EU-ban

Posted by Suggestor - 2018. december 19. szerda

MTI, Portfolio

2018. december 18. 13:30

(rövidítve)

Az uniós tagállamok és az Európai Parlament megbízott tárgyalói hétfőn este megállapodtak, hogy 2025-től csak a 2021-eshez képest átlagosan 15,0 százalékkal, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kibocsátó új járművek kerülhetnek forgalomba az Európai Unióban.

A jelenleg érvényes szabályok szerint 2021-től kilométerenként átlagosan 95 grammot meg nem haladó szén-dioxid-kibocsátású új járművek helyezhetők csak forgalomba az EU-ban.

A csökkentési előírás szigorúbb lett, mint arra az autóipar számított, és ténylegesen csak akkor lesz teljesíthető, ha a belsőégésű motorok mellett nagy tömegben kerülnek az utakra zéró károsanyag-kibocsátású járművek, például elektromos autók. Az autógyártók tehát szerkezetátalakítási kényszerbe kerülnek, ami szerintük tetemes munkahelyvesztéshez vezet majd.

Az európai autóipar szakmai képviselete, az ACEA kritikus hangot ütött meg kommentárjában:

A szén-dioxid-kibocsátás 37,5 százalékos csökkentése 2030-ig jól hangzik ugyan, valójában azonban a jelenlegi helyzetet alapul véve teljességgel irreális célkitűzés. A szakma mélységesen elítéli az ilyen tisztán politikai indíttatású, technológiai és társadalmi-gazdasági szempontokat teljes mértékben figyelmen kívül hagyó döntéseket.

A kitűzött határértékeket a jelenlegi helyzetben realisztikusan megvalósíthatónál sokkal több elektromos és más alternatív hajtású autó piacra juttatásával lehetne csak teljesíteni.

Ezek az “extrém módon ambiciózus” célkitűzések “földrengésszerű” hatással lesznek a foglalkoztatásra az autóipar teljes beszállítói vertikumában, ami jelenleg 13,3 millió alkalmazottat foglalkoztat szerte Európában.

Európa a legszigorúbb

A mostani döntés kapcsán érdemes visszaemlékezni arra, hogy a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó első egyezmény 1998-ban született az Európai Autógyártók Szövetsége és az Európai Bizottság között, melynek értelmében a gyártók vállalták, hogy 2008-ig 140 g/km-re csökkentik flottájuk szén-dioxid kibocsátását.

A gyártók többsége a kitűzött céldátumra nem tudott eleget tenni vállalásának, ez azonban nem riasztotta el Brüsszelt az újabb szigorítástól.

A legfrissebb, kompromisszumos megegyezés értelmében 2020 végére a kilométerenkénti szén-dioxid kibocsátás átlagosan 95 gramm lehet csak flottaszinten. Ezzel a döntésével az EU alkalmazta a legszigorúbb előírást az autógyártókra vonatkozóan a szén-dioxid-kibocsátás területén, Japán, Kína és az Egyesült Államok sokkal megengedőbb volt.

Az eddig is megengedőbb Egyesült Államokban Donald Trump amerikai elnök nemrég olyan ötletet is felvetett, hogy szigorítás helyett lazítani kellene az autógyártók szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó előírásain. Igaz, erről pont maguk a gyártók igyekeztek lebeszélni az elnököt, mert tartottak attól, hogy a rövidtávú előnyökért cserébe közép-és hosszútávon nagy árat fizethetnek a versenyképesség területén.

Miért van szükség ekkora szigorításra?

Sok szó esik arról, hogy a mostani javaslat elfogadása milyen hátrányokkal jár majd azoknak az országoknak, ahol nemzetgazdasági szempontból meghatározó szerepet tölt be a járműipar. Arról viszont már kevesebbet hallani, hogy a mostani szigorítás nélkül aligha lehet érdemi előrelépéseket elérni fontos területeken:

Egyrészt a közlekedés az egyetlen olyan ágazat az Unióban, ahol az üvegházhatású gázkibocsátás még mindig növekszik, ezen a helyzeten pedig változtatni kell

Másrészt az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményében vállaltak teljesítése érdekében fel kell gyorsítani a teljes közlekedési ágazat szén-dioxidmentesítését, és kitartóan haladni kell afelé is, hogy az évszázad középére az üvegházhatást okozó gázok ágazati kibocsátása terén az aláírók elérjék a nulla kibocsátást

Harmadrészt a közlekedésből származó légszennyező anyagok kibocsátását, melyeknek jelentős egészség- és környezetkárosító hatása van, szintén haladéktalanul és drasztikusan csökkenteni kellene

Ezeknek a kiemelt céloknak az elérése pedig elképzelhetetlen anélkül, hogy a hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt járművek kibocsátásait 2020 után nem csökkentik tovább érdemben. Természetesen ez csak félmegoldás lenne, fontos az is a végső siker érdekében, hogy a kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek használata elterjedjen, 2030 után ezek a járművek jelentős piaci részesedéssel rendelkezzenek.

A legfrissebb elérhető statisztikák szerint viszont a valóság az, hogy az EU15 tagállamaiban az értékesített új autók durván 6 százaléka volt alternatív meghajtású jármű 2017-ben. Ráadásul ezen belül is meghatározó volt a hibridek aránya, a tisztán elektromos meghajtású járművek durván 1,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek csupán.

Forrás: https://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/szigorit-brusszel-foldrengesszeru-hatassal-lesz-a-foglalkoztatasra.308205.html

Reklámok

Egy hozzászólás to “Szigorú megállapodás született a gépkocsik szén-dioxid kibocsátását illetően az EU-ban”

  1. uniohid said

    “..az EU15 tagállamaiban az értékesített új autók . …2017-ben… a tisztán elektromos meghajtású járművek durván 1,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek csupán.”

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s