Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A Greenpeace megméri, mekkora a nitrogéndioxid-szennyezés az iskolák környékén

Posted by Suggestor - 2019. április 2. kedd

Átvéve a greenfo.hu-ról

2019. március 31. 19:23

24 fővárosi iskola kapcsolódott be a Greenpeace Magyarország most induló légszennyezettség-mérési programjába. A gyerekek egészségét még a felnőttekénél is jobban veszélyezteti a légszennyezés. Ezért a zöld szervezet iskolák környékén vizsgálja a levegő nitrogén-dioxid tartalmát, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, mennyi káros anyagot lélegeznek be gyermekeink.

A Greenpeace úgynevezett diffúziós csöveket (mérőeszköz) helyezett ki 24 budapesti és környéki iskola bejáratához, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, mennyi nitrogén-dioxid (NO2) van abban a levegőben, melyet gyermekeink belélegeznek.

A gyerekek a légszennyezettségnek egyik leginkább kitett csoport, mert miközben fejlődésben lévő szervezetüknek friss levegőre lenne szüksége, gyorsabban lélegeznek, mint a felnőttek, ráadásul testmagasságuk miatt még közelebb is vannak az autók kipufogócsövéhez, így több szennyező anyagot szívhatnak be. A mérési eredmények április közepén lesznek nyilvánosak.

Hányszor léptük túl eddig az NO2-határtértékeket 2019-ben?

A helyzet a hivatalos mérőállomások adatai alapján tragikus, ezeket figyelemmel követheti bárki a levegominoseg.hu vagy az idokep.hu/szmog oldalakon.

Már most, március 27-vel kétszer annyiszor léptük túl a nitrogén-dioxidra meghatározott órás határértéket, mint amit a hazai jogszabályok egész évre vonatkozóan megengednek. Noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, a megengedett maximum 18 alkalom helyett az ország több nagyvárosában többszörösen átléptük az órás határértéket: a budapesti Teleki téren már 48-szor, a budapesti Kosztolányi Dezső téren 43-szor, a pécsi Szabadság utcában 36, míg a debreceni Hajnal utcánál 35 alkalommal.

Mi a nitrogén-dioxid-szennyezés legfőbb oka?

A nitrogén-dioxid városi környezetben legalább 50%-ban a dízelüzemű, illetve régebbi egyéb járművekből származik, a trendek pedig riasztóak: 2005-ről 2017-re megduplázódott a dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, és az autók átlagéletkora is jelentősen nőtt. A Központi Statisztikai Hivatal szakstatisztikái szerint a dízelautók száma 2005-ről 2017-re 447 854-ről 1 055 268-ra, és 2007-2017 között a hazai autók átlagéletkora 10,3 évről 14,1 évre nőtt.

Mi a megoldás?

A Greenpeace Magyarország ezért, a budapesti lakosokkal együtt azt kéri a fővárosi vezetéstől, hogy 2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. A Greenpeace által egy hónapja indított petíciót már több mint 17 ezren aláírták a greenpeace.hu/levego oldalon.

Forrás: http://greenfo.hu/hirek/2019/03/31/gyermekeink-szmogfelhoben

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.