Közellenség lett a városi terepjáró – Igazak a vádak?
Posted by Suggestor - 2019. október 7. hétfő
Átvéve a portfolio.hu-ról
2019. október 06. 09:50
Világszerte egyre népszerűbbek a városi terepjárók, nálunk például idén az új autók 37 százaléka már SUV volt, a trend pedig megállíthatatlannak tűnik.
Nehéz elvitatni, hogy az SUV-k használata rengeteg előnnyel jár, könnyebb a be- és kiszállás, jobb a térérzet, magasabban ülve könnyebben átlátható a forgalom, azonban a nagyobb légellenállás és a magasabb súly miatt a fogyasztásuk és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátásuk is magasabb, emiatt támadják a környezetvédők ezt az autótípust az utóbbi hónapokban egyre vehemensebben.
Az ADAC* most összehasonlított hasonló kategóriába tartozó hagyományos és SUV-modelleket, hogy megtudjuk, mennyi az annyi.
*ADAC: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club
A hasonló hagyományos és az SUV-modell közül utóbbi gyakorlatilag mindig nehezebb, az ADAC által vizsgált modelleknél akár 20 százalékkal, vagy 250 kilogrammal is nehezebb lehet a városi terepjáró a vele párba állított modellel.
A nagyobb homlokfelület és a magasabb súly miatt az SUV fogyasztása magasabb, ha pedig még egy összkerékhajtás is kerül a terepjáróba, akkor akár harmadával is magasabb lehet az SUV fogyasztása, mint egy hagyományos modellé. A magasabb fogyasztás az elektromos autókra is igaz.
Az ütközési tesztek alapján SUV nem biztonságosabb, de nem is kevésbé biztonságos, mint a hagyományos modellek. A gyalogosbiztonság azonban a magasabban futó motorháztető miatt akár jobb is lehet a városi terepjáróknál.
Az SUV költségei (fix- és változó költségek, értékcsökkenés) magasabbak, mint a hagyományos modelleké, akár negyedével magasabb lehet a városi terepjáróké.
Kisautó és kompakt szegmensben az SUV-k gyakorlatilag az egyterűeket helyettesítik, praktikus tulajdonságaik, mint a könnyű be- és kiszállás, jó helykínálat, jó pakolhatóság vitathatatlanok, és bár többet fogyasztanak, benzinzabálónak nehéz nevezni őket.
Ha már SUV: érdemes meggondolni, hogy van-e szükség összkerékhajtásra, mert az esetek nagy részében a 4×4 nem szükséges, viszont súlyként mindig magával cipeli az autó, emiatt magasabb a fogyasztás is.
(rövidítve)
Forrás: https://www.portfolio.hu/uzlet/20191006/kozellenseg-lett-a-varosi-terepjaro-igazak-a-vadak-403039
Vélemény, hozzászólás?