Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

A gazdagok kiváltsága lesz az elektromos autó, a többieknek marad a tömegközlekedés

Posted by Suggestor - 2021. május 17. hétfő

Infostart

Szvetnik Endre (London)

2021. május 14. 15:23

A gazdagok kiváltsága lehet az elektromos autó és a forszírozott átállás kizárhatja a középosztályt a tulajdonosok köréből – erre figyelmeztetett a Vauxhall brit autómárka főnöke, aki szerint „váratlan környezetvédelmi” hatásai is lehetnek az e-autózásnak.

Nagy-Britanniában 2030-tól tiltják be az új benzines és dízelautók forgalmazását – de ez hatalmas csapás lehet a középosztályra. Erről beszélt az Európában Opelként, a briteknél Vauxhallként ismert márkát birtokló cég vezérigazgatója.

Carlos Tavares, a világ ötödik legnagyobb autógyártójának számító Stellantis főnöke szerint az elektromos kocsik bevezetését célzó „nagy menetelés” túl drágává teheti az ilyen kocsikat. Ráadásul nem járulhat hozzá jelentős mértékben az emissziócsökkentési célokhoz.

Mint a Telegraph című brit lap megjegyzi: ez az eddigi legnyíltabb bírálata a politikának, ami valószínűleg aggodalmat vált ki a brit kormányberkekben.

“Nem tudok olyan demokratikus társadalmat elképzelni, ahol nincs meg a mozgás szabadsága, illetve azt csak a gazdagok élvezhetik, miközben a többieknek a tömegközlekedést kell használniuk”

– mondta Tavares.

A pandémia világossá tette, hogy az emberek a „személyes mobilitás” miatt mennyire függnek az autóktól, és erre úgy kellene tekinteni, mint alapvető jogra – tette hozzá.

Az ágazatról szólva elmondta: a gyártók biztosak benne, hogy képesek a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kocsikat gyártani.

Viszont az elektromos átállás megdrágítja az autókat. Példaként hozta fel a cég egyik modelljét, a Corsát. A benzines változat alapmodelljének ára Nagy-Britanniában 16 ezer font, azaz 6 millió 600 ezer forint. Az elektromosé viszont 26 400 font, ami magyar pénzben már közel 11 millió forint.

„Hogyan lehet megóvni a középosztály szabad mobilitását, ha nem tud majd megengedni magának egy elektromos kocsit, miközben ma a hagyományos termék a felébe kerül?

Ha csak a gazdagok kiváltsága lesz az elektromos mobilitás, akkor nem lesz meg a kívánt hatás, mert a többiek régi autókkal járnak majd, amelyek fenntartják az emissziót”

– érvelt a cégvezető.

Tavares egy konferencián keményen nekiment a kormányoknak, amiért elektromos átállásra kényszerítik az autóipart, és nem az olcsóbb tömeggyártást lehetővé tévő, alacsony emissziójú technológiát pártolják.

A tudományos alapú döntést az elektromos technológia bevezetéséről nem az autóipar hozta meg” – mondta. Minderre persze a klímavédelmet szem előtt tartó aktivisták és szervezetek azt mondhatják, hogy miért is kellett volna neki meghoznia, jó, hogy nyomás alá helyezték.

A Telegraph megemlíti, hogy az elektromos kocsik – akkumulátoraik miatt – általában 300-500 kilogrammal nehezebbek, és így több energiára van szükség a meghajtásukhoz. És ha az áram fosszilis tüzelőanyaggal működtetett erőművekből jön, akkor az magasabb szén-dioxid-kibocsátást jelenthet az esetükben.

Tavares szerint ezért a politikusoknak és az aktivistáknak az elektromos kocsik „teljes életciklusát” kellene figyelembe venniük, és nem csak azt, hogy használatuk közben kevesebb üvegház hatású gázt pumpálnak a levegőbe.

Az iparág és végső soron a vásárlók számára gondot jelenthet az is, hogy a jövőben drágulhatnak az elektromos kocsik gyártásához szükséges nyersanyagok – hangzott el a konferencián.

Forrás: https://infostart.hu/tudositoink/2021/05/14/a-gazdagok-kivaltsaga-lesz-az-elektromos-auto-a-tobbieknek-marad-a-busz?

2 hozzászólás a “A gazdagok kiváltsága lesz az elektromos autó, a többieknek marad a tömegközlekedés”

  1. Gábor said

    Mindjárt elkezdem sajnálni a középosztályt, hogy tömegközlekedéssel kell járnia. 😠
    Ennek több kedvező hatása is lehet:
    – vezethet a tömegközlekedés fejlesztéséhez: járatok sűrítése, új vonalak bevezetése, nagyobb járművek bevezetése,
    – kisebb közúti forgalom: kevesebb jármű darabszámra és térfoglalásra is, a tömegközlekedés minden szempontból hatékonyabb,
    – a kisebb járműszám és a gyakorlottabb, hivatásos sofőrök miatt sokkal kevesebb közúti baleset várható, bár ezen a téren a biciklisták, robogósok, motorosok növekvő száma aggodalomra adhat okot…
    – a társadalmi különbségek csökkenése: a kicsit jobb körülmények között élők nem fognak, mert nem tudnak majd olyan magasról lenézni a csóróbbakra.

    És persze, érthető az autógyártók aggodalma. Jelenleg évente 10-12 millió darab új autót adnak el az EU-ban: https://hu.euronews.com/2021/02/03/fellendulhet-az-eu-autoipara-2021-ben
    Ezeknek a többségét a középosztály veszi meg, hogy azzal járjon a wc-re is.

    100 éve az autómobil a felsőbb osztályok közlekedési eszköze volt. Most sem fog összedőlni a világ, ha újra így lesz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 
%d blogger ezt szereti: