Független.hu

Ember- és környezetvédelmi, internetes napilap

Bizonyítsuk be, hogy Putyin téved!

Posted by Suggestor - 2022. március 25. péntek

A Levegő Munkacsoport blogja

2022.03.22.

Az Európai Unió nyersolajellátásának 96 százalékát importból fedezi, és ennek mintegy 30 százaléka Oroszországból származik.

Az olaj Oroszország exportbevételeinek messze a legnagyobb forrása: több mint kétszerese a gázexportból származó bevételeinek.

Az EU a kőolaj-függőségének kielégítésére naponta 285 millió dollárt fizet Putyinnak. Az EU-ban a kőolaj és kőolajtermékek több mint kétharmadát a közlekedés használja fel.

Az olajból és gázból származó bevételek az orosz állami költségvetés bevételeinek 40 százalékát teszik ki, és szoros az összefüggés e bevételek és Oroszország katonai kiadásai között.

Az EU az orosz nyersolaj importjával nagyrészt fedezi Oroszország hadi kiadásait |

(Transport & Environment)

„Putyin február 20-i ukrajnai inváziója előtt néhány héttel az orosz pénzügyminisztérium bejelentette, hogy a váratlanul magas olaj- és gázárak miatt 2021-ben nagy költségvetési bevételre tett szert.

Az orosz kormány olaj- és gázbevételei több mint 51 százalékkal meghaladták az előrejelzéseket.

(Inside Climate News)

„Ha az olajárak a hordónkénti 20 dolláros tartományba zuhannának, Putyin számára nagyon nehéz lenne azt tenni, amit most tesz, mert belpolitikai fronton számos válsággal kellene szembenéznie. Másrészt, ha a központi kasszák teli vannak, és Putyin tudja, hogy, legalábbis rövid távon, az invázió valóban még magasabbra emeli az árakat, ez egyfajta átmeneti irracionális optimizmussal töltheti el.”

A fentiek fényében a legerősebb válasz Oroszország agressziójára az olajfogyasztás azonnali és jelentős csökkentése lehet. Egy ilyen intézkedés nemcsak azért csökkentené Oroszország bevételeit, mert kevesebbet tudna exportálni, hanem azért is, mert amikor a kereslet csökken, általában az árak is csökkennek.

Ezért megdöbbentő, hogy számos kormány olyan intézkedéseket vezetett be vagy tervez bevezetni, amelyek növelik az olajfogyasztást.

A japán kormány több mint háromszorosára emelte a (már meglévő!) üzemanyag-támogatást, mégpedig 0,15 dollárra literenként.

Írország a benzin jövedéki adóját literenként 20 eurócenttel, a gázolajét pedig 15-tel csökkentette.

A francia miniszterelnök bejelentette, hogy négy hónapra literenként 15 centes kedvezményt vezet be, ami több mint 2 milliárd euróba kerülne a kormánynak.

Svédország azt tervezi, hogy csökkenti a benzin és a gázolaj adóját, és minden autótulajdonosnak 1000 svéd korona egyszeri támogatást folyósít.

Még az orosz agresszió egyik leghangosabb ellenzője, Lengyelország is hasonló intézkedést hozott: az üzemanyagok áfáját 23-ról 8 százalékra csökkentette.

Amint ismeretes, a magyar kormány 480 forinton rögzítette a benzin és a gázolaj literenkénti árát, mintegy 25 forinttal csökkentette a jövedéki adójukat, és literenként 20 forint ártámogatást ad a kisebb töltőállomásoknak.

Mivel a kutaknál az üzemanyagárak most jóval alacsonyabbak a piaci árnál (ami literenként 700 forint körül mozog), a napi üzemanyagfogyasztás megháromszorozódott. Bár ennek nagy része a megnövekedett üzemanyag-turizmusnak, az üzemanyagcsempészetnek és az olcsó üzemanyag későbbi felhasználásra történő felhalmozásának köszönhető, az árcsökkentés jelentősen megnövelte a közúti forgalmat, különösen egyes határ menti területeken.

Az alacsonyabb üzemanyagárak magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz vezetnek, az üzemanyag-támogatások fokozódó környezetszennyezést és növekvő üvegházhatású gázkibocsátást eredményeznek.

Ráadásul a közlekedési üzemanyagokra nyújtott támogatások az adófizetők pénzéből származnak, ezért más területekről kell forrást elvonni, vagyis az adófizetők végső soron egyáltalán nem járnak jobban. Az ilyen intézkedések annál is inkább visszásak, mert a megnövelt támogatások elsősorban a gazdagoknak kedveznek.

A legfontosabb figyelembe veendő szempont azonban az, hogy a kőolajtermékek növekvő támogatása az olaj iránti kereslet, és az olaj piaci árának növekedését eredményezi, miáltal csak még több pénz áramlik az orosz kormányhoz, amiből a háborús gépezetét finanszírozza.

Oroszország agressziójának ellensúlyozása érdekében a nemzeti kormányoknak azonnal vissza kell vonniuk a kőolajtermékekre vonatkozó adókedvezményeket és támogatásokat. Az Európai Bizottságnak fel kell szólítania az érintett kormányokat, hogy hozzanak ilyen intézkedéseket, és amennyiben nem hajlandók, azonnal fel kell függeszteni a számukra nyújtott összes uniós támogatást.

Mivel a legtöbb ember nincs teljesen tisztában az orosz olajexport és az Ukrajna elleni agresszió közötti összefüggéssel, elengedhetetlen, hogy a kormányok és helyi önkormányzatok széles körű kampányt indítsanak, amelyben tájékoztatják az embereket arról, hogy az olajfüggőségünk táplálja Oroszország háborús gépezetét, és arra kérjék őket, hogy takarékoskodjanak az olajjal, amennyire csak tudnak. Csak akkor használjanak autót, ha feltétlenül szükséges, és tartózkodjanak a repüléstől.

Mindezek az intézkedések néhány héten belül megvalósíthatók, de már a bejelentésüknek is azonnali hatása lenne.

Putyin valószínűleg meg van győződve arról, hogy az európaiak annyira az autóik megszállottjai, hogy még átmenetileg sem fognak lemondani azok használatáról, bármit is tesz Ukrajnában.

Bizonyítsuk be, hogy téved!

Lukács András

a Levegő Munkacsoport elnöke

(rövidítve)

A cikk eredetileg a Mérce oldalán jelent meg.

Forrás: https://levegomunkacsoport.blog.hu/2022/03/22/bizonyitsuk_be_hogy_putyin_teved

Egy hozzászólás a “Bizonyítsuk be, hogy Putyin téved!”

  1. Névtelen said

    “Putyin valószínűleg meg van győződve arról, hogy az európaiak annyira az autóik megszállottjai, hogy még átmenetileg sem fognak lemondani azok használatáról, bármit is tesz Ukrajnában.”

    Tartok tőle, hogy igaza van. 😦 😦 😦

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 
%d blogger ezt szereti: